Ingen Tesla kan køre selv endnu. Heller ikke den kommende “selvkørende” Cybercab, og derfor er bilmærket nu godt i gang med at ansætte bilister til opgaven.
Teslas projekt med selvkørende taxaer nærmer sig en vigtig milepæl. De første robotbiler, ofte omtalt som robotaxier, forventes at køre i Austin, Texas, allerede til sommer.
Men bag de avancerede visioner afslører nye jobannoncer et overraskende aspekt. Menneskelige “fjern-chauffører”, eller teleoperatører, bliver en nødvendig del af driften for Elon Musks firma.
Virksomheden er aktivt i gang med at ansætte personer. De skal overvåge og, om nødvendigt, fjernstyre de selvkørende biler.
Det skriver InsideEVs.
Det sker, hvis bilernes egen teknologi støder på problemer eller fejler. Detaljen er interessant, da Tesla længe har signaleret en fremtid med fuld autonomi uden menneskelig indblanding.
Lanceringen af selvkørende taxaer er en af Teslas mest markante satsninger i nyere tid. Forventningerne har bidraget til en stigning i virksomhedens aktiekurs. Det sker på trods af et generelt fald i salget af mærkets biler.
De nye jobopslag viser, at Tesla er ved at sammensætte et hold af teleoperatører. Deres primære funktion bliver at kunne overtage styringen af køretøjerne på afstand.
Det vil være nødvendigt, hvis den indbyggede kunstige intelligens ikke kan håndtere en given trafiksituation.
Tesla har i mange år valgt en strategi, der primært baserer sig på kameraer og AI. Firmaet har afvist brugen af sensorer som radar og lidar, som mange konkurrenter benytter. Elon Musk har tidligere udtalt sig klart om emnet.
Teleoperatørernes rolle og VR-styring
“Skal man stole på kameraet eller lidaren?,” sagde Elon Musk for nylig i et interview. Han argumenterede for, at flere sensorer potentielt kan forvirre bilens systemer.
Teslas nuværende løsning begynder dog at ligne den, man ser hos konkurrenter som Waymo. Her udgør mennesker en form for usynlig livline.
Opgaven for de kommende teleoperatører handler ikke kun om passivt at sidde ved en computerskærm.
Ifølge jobbeskrivelserne skal operatørerne også bidrage aktivt. De skal være med til at forme, hvordan mennesker og kunstig intelligens samarbejder bedst muligt i realtid.
Det tyder på, at Tesla også har udviklet sit eget VR-system til formålet. Gennem det system vil fjern-føreren få adgang til bilens perspektiv. Det kan minde om et avanceret computerspil, men konsekvenserne af handlinger er reelle og foregår i den virkelige trafik.
Den indledende fase af projektet vil omfatte en testflåde. Den vil bestå af cirka ti biler. Adgangen til at bruge de første robotaxier vil være forbeholdt et begrænset antal udvalgte personer.
Elon Musk har dog indikeret, at antallet af robotaxier kan vokse hurtigt. Der er forventninger om en potentiel stigning op til tusind køretøjer inden for blot et par måneder efter den indledende lancering.
Udrulning, sikkerhed og myndighedernes fokus
Mens planerne for udrulning er ambitiøse, er der mindre klarhed omkring sikkerhedsaspekterne. Teslas selvkørende software, kendt som Full Self-Driving (FSD), er fortsat genstand for efterforskning. Det er de amerikanske myndigheder, der undersøger systemet.
Softwaren har været sat i forbindelse med adskillige uheld. Nogle af de uheld har desværre haft dødelig udgang for de involverede. Det har skabt debat om systemets modenhed.
Indtil videre har Tesla ikke fremlagt officiel, detaljeret statistik. Der mangler data, som belyser, hvor sikkert deres selvkørende system reelt er sammenlignet med menneskelige chauffører. Det er en information, mange eksperter og potentielle brugere efterspørger.
Behovet for menneskelig overvågning og potentiel fjernstyring understreger den nuværende teknologis begrænsninger. Det viser, at vejen mod fuldt autonome køretøjer stadig indebærer menneskelig medvirken.
Præcis hvornår bilerne kan køre helt selv, vides ikke endnu. Og slet ikke her i Europa, hvor hverken teknik eller lovgivning er på plads endnu.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]