Det er allerede sket i år. Og 1. januar sker det igen, når staten sætter rentesatsen op. Det kommer især folk med leasingbiler til at mærke.
Egentlig er det ikke så underligt. For det sket halvårligt, at renten af registreringsafgiften, som for leasingbiler betales i bidder, reguleres.
Da renten i juli måned blev sad op, var det med en stigning der ikke er set vildere siden 2012. Og nu får den altså endnu et hop opad.
Det skriver Motorstyrelsen i en pressemeddelse.
1. juli 2023 steg forretningen forretningen af den sparede registreringsafgift fra 2,2 til 4,4 procent. Og nu hopper den altså igen.
LÆS OGSÅ: Bilmærke slår fast: “Så vil vi ikke køre med i Formel 1”
Forretningen stiger fra 4,4 til 5,5 procent. Årsagen til rentehoppen har vi her på Boosted tidligere forklaret.
Men forklaringen på stigningen skal findes i den måde, hvorpå der betales afgift en leasingbil. Bilister i leasingbiler betaler ikke fuld afgift i et og samme hug men deler den i stedet op.
Hvor meget, der betales i afgift, afhænger af bilens alder og længden på leasingkontrakten. Biler, der er ældre end 36 måneder, slipper billigst.
Til gengæld for den lavere afgift tager staten sig betalt med et rentetillæg, der beregnes ud fra rest-afgiften på bilen. Og det er altså det rentetillæg, der nu forhøjes igen.