Annonce:

Så længe kan elbiler holde i ‘tomgang’ om vinteren

Allerede tilbage i 2021 viste en test fra tyske ADAC, hvor længe elbiler kan klare sig i ‘tomgang’. Nogen går det bedre for end andre.

Besøg vores annoncør:

Flere bilister måtte først på året overnatte på E45 omkring Aarhus, da en lastbil havde sat sig på tværs i vintervejret.

På et tidspunkt var køen op mod 30 kilometer lang. Og i den sad flere bilister i elbiler. Nogle af dem måtte undervejs kapitulere og søge tilflugt i andre biler.

Men allerede i 2021 undersøgte tyske ADAC, hvor lang tid en elbil kan stå i ‘tomgang’ om vinteren. Altså uden at batteriet løber tør for strøm.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Tyskerne testede en Renault Zoe ZE 50 og en Volkswagen e-UP!. Begge biler blev parkeret henover natten i temperatur mellem minus 9 og minus 14 grader. I kabinen blev der dog holdt en temperatur på 22 plusgrader.

LÆS OGSÅ: FDM sviner bilister til: “Forsinker os alle”

Desuden forblev sædevarmen og positionslyset tændt. Efter 12 timer i kulden havde Renaulten brugt 70 procent af strømmen på batteriet. Men den lille Volkswagen havde tappet 80 procent.

Tyskerne kom altså frem til, at i hvert fald de to elbiler kan bruges i temperaturer, vi allerede har set herhjemme – også i år – i henholdsvis 17 og 15 timer, før en ladestander bliver akut nødvendig.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler