Allerede tilbage i 2021 viste en test fra tyske ADAC, hvor længe elbiler kan klare sig i ‘tomgang’. Nogen går det bedre for end andre.
Flere bilister måtte først på året overnatte på E45 omkring Aarhus, da en lastbil havde sat sig på tværs i vintervejret.
På et tidspunkt var køen op mod 30 kilometer lang. Og i den sad flere bilister i elbiler. Nogle af dem måtte undervejs kapitulere og søge tilflugt i andre biler.
Men allerede i 2021 undersøgte tyske ADAC, hvor lang tid en elbil kan stå i ‘tomgang’ om vinteren. Altså uden at batteriet løber tør for strøm.
Tyskerne testede en Renault Zoe ZE 50 og en Volkswagen e-UP!. Begge biler blev parkeret henover natten i temperatur mellem minus 9 og minus 14 grader. I kabinen blev der dog holdt en temperatur på 22 plusgrader.
LÆS OGSÅ: FDM sviner bilister til: “Forsinker os alle”
Desuden forblev sædevarmen og positionslyset tændt. Efter 12 timer i kulden havde Renaulten brugt 70 procent af strømmen på batteriet. Men den lille Volkswagen havde tappet 80 procent.
Tyskerne kom altså frem til, at i hvert fald de to elbiler kan bruges i temperaturer, vi allerede har set herhjemme – også i år – i henholdsvis 17 og 15 timer, før en ladestander bliver akut nødvendig.