Styrkeforholdet er i den grad bytte om. I hvert fald hvis man kigger på aktiekursen.
Spørger man bilisterne, vil de fleste nok have en Porsche frem for en Volkswagen. Selvom de to mærker egentlig er en del af samme koncern. Og sådan er det også på aktiemarkedet, hvor fabrikken i Zuffenhausen nu har overhalet storesøsteren fra Wolfsburg.
I hvert fald på papiret. Torsdag i denne uge steg værdien af Porsches B-aktier, som offentligheden kan købe, til 93 dollar stykket. Sammenholdt med A-aktiernes værdi er bilmærkets 911 millioner aktier (ja, det er helt med vilje) nu 85 mia. euro værd.
Siden Porsches børsnotering for små 14 dage siden er Volkswagens værdi kun skrumpet. Og torsdag var den store tysker ‘bare’ 78,5 mia. euro værd. Herefter følger Mercedes-aktien med en samlet værdi af 57,2 mia. euro.
BMW halter efter på en fjerdeplads. Sydtyskerne er ‘kun’ 47.5 mia. euro værd. Derefter kommer Stellantis-koncernen med en værdi på 39,7 mia. euro. Og selvom Porsche AG-aktien siden er faldet lidt – til 92,12 euro stykket – er de i Zuffenhausen stadig Europas mest værdifulde bilmærke.