Politiet om DHB: Vi gik IKKE i små sko

Foto: Syd- og Sønderjyllands Politi

Ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi kunne deres tilstedeværelse under sidste weekends bilfestival på Padborg Park, Danmark Hurtigste Bil, have resulteret i langt flere bøder, end man rent faktisk gav.

Ifølge både arrangøren og bilfestivalens gæster kan Danmarks Hurtigste Bil, DHB, være afholdt for sidste gang. Politiets massive tilstedeværelse fik nemlig nogle gæster til at blive væk. Og arrangøren blev bestormet med henvendelser fra folk, der – på grund af politiets tilstedeværelse – meget gerne ville have deres penge tilbage.

Sidste torsdag – altså inden festivalen overhovedet officelt var i gang – var politiet til stede. Det blev allerede da til en del bøder, bemærkede folkene bag DHB i et Facebook-opslag den aften.

LÆS OGSÅ: SET DET KÆMPE GALLERI: DHB gjorde himlen over Padborg sort af gummi

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Men kritikken af politiets tilstedeværelse uden for Padborg Park sidste weekend er helt forfejlet. Det mener politiinspektør ved Syd- og Sønderjyllands Politi Tage Jehn i hvert fald. Til Jydske Vestkysten fortæller politiinspektøren, at man kunne have skrevet langt flere bilister for langt mere, end det var tilfældet.

Politiet: Ikke hensigten at skræmme bilisterne væk
Tage Jehn afviser over for avisen også, at politiet kører en hetz mod bilmiljøet. Eller at man forsøgte at ødelægge det for arrangørerne. Alligevel oplevede nogle DHB-gæster at få kaldt deres biler til syn på grund af klistermærker i forruden. Noget arrangør Tom Pedersen kalder småting.

En anden fik 1.000 kr. i bøde for at have en wunderbaum hængende fra bakspejlet, siges det. Mens en BMW-ejer måtte aflevere sin nummerplader på grund af en ellers lovlig gevindundervogn.

Politiet afviser dog kritikken, og fra Tage Jehn lyder det ifølge avisen, at ordensmagten ‘strakte sig langt’ i forbindelse med DHB. Politiinspektøren siger også, at det ikke var ‘hensigten at skræmme folk væk fra DHB, ligesom man ikke har ønsket at ramme arrangementet på økonomien. Samtidig gør Tage Jehn det i interviewet dog klart, at DHB ikke er en undskyldning for at bryde loven.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk