Annonce:

DEBAT: Danske bilister dummer sig på helårsdæk, mener Uffe

Uffe Mohr har gået og spekuleret på, om ikke helårsdæk kan spille en rolle, når bilisterne fra tid til anden brager sammen på motorvejene.

Annonce:

Jeg har gået og spekuleret lidt på hvorfor der sker så mange harmonikasammenstød på især motorveje. Nu bor jeg i Odense og hører derfor dagligt om sammenstød på især motorvejen mod Middelfart (omkring Nørre Åby). 

Man har været inde på mange ting for at løse det, og udvidet motorvejen m.m. Det har ikke hjulpet særlig meget.

Politiet mener ofte der bliver kørt for tæt og for hurtigt. Og det er sikkert rigtigt. Valg af dæk KAN spille en rolle i den forbindelse. 

Jeg har den tanke , at i de senere år er det jo blevet meget populært at køre på helårsdæk. Det er jo som bekendt en blandet løsning på IKKE at skulle skifte til henholdsvis sommer og vinterdæk.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Han forudser dårlig Haas-nyhed på vej til Kevin Magnussen

Jeg har fulgt med i diverse tests af disse helårsdæk og fælles for ALLE mærker er, at bremselængden er betydeligt længere på et helårsdæk. Endda ret meget. FDM har lavet flere test, og resultatet er slående.

Det gælder både test på vinterdæk kontra helårsdæk og tests på sommerdæk kontra helårsdæk. Hvor et godt vinterdæk skulle bruge 39 meter for at bremse ned fra 30 km/t på isglat vej, skulle helårsdækket bruge mellem 44 og 48 meter.

Endnu værre blev det ved en situation på sommerdæk kontra helårsdækket. Her skulle et godt sommerdæk bruge 37 meter for at bremse helt ned fra 100km/t til 0, hvorimod testens dårligste helårsdæk brugte hele 52 meter.

Det betyder at hvor bilen med sommerdæk stod stille, kørte bilen med helårsdækket stadig 53 km/t. Det er rimeligt meget og rigtig meget hvis den brager op bag i en anden bil. 

LÆS OGSÅ: Regeringen gør igen diesel dyrere – afgiften hæves i 2025

Tænk hvor meget samfundet kunne spare på sundhedssystemet, forsikringsselskaberne, beredskaberne samt politi og ambulancer, hvis vi kunne undgå disse uheld. Det koster jo også for firmaerne at have biler holdende ude på motorvejene med varer. 

Kunne det tænkes at alle de mennesker der før kørte på f.eks. et rigtigt sommerdæk har glemt eller måske er uvidende omkring den nye bremselængde i forbindelse med dækskiftet til helårsdæk?

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

Jeg har selv prøvet at skulle bremse ret kraftigt. Her var jeg for mine Bridgestone Potenza Sport. De gjorde det godt.

Generelt vil jeg sige, at der er større sikkerhed ved at køre på de rigtige dæk til årstiden, og at man ikke spare på kvaliteten. 

Uffe Mohr
Odense

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Annonce:
Bemærk: Ovenstående artikel er et debatindlæg, der ikke er skrevet af Boosted-redaktionen.

Vil du være med?
Har du noget på hjerte om dansk bilkultur, lovstof, trafik eller bare generelt har en holdning til noget med fire hjul, og som kan være interessant for andre? Så send et debatindlæg til Boosted-redaktionen på boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.

Debatindlæg
Debatindlæg
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie, og vi bringer gerne debatindlæg fra læsere, som har noget på hjerte indenfor bilbranchen eller den danske bilkultur. Send dit indlæg til boosted@boosted.dk. Eneste krav er, at teksten skal fylde mellem 200 og 500 ord, og at du skriver i eget navn.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også