BMW: Store skærme i biler er blevet umoderne


Hvis man spørger BMW, er store skærme i biler helt på vej ud af industrien. Polestar er enige. 

BMW er aldrig rigtig sprunget med på trenden. Og nu mener tyskerne, at tendensen med gigantiske skærme i biler er på vej ud. Et synspunkt Polestar tilslutter sig.

Ordene kom fra BMW’s chef i interiørafdelingen, Matthias Junghanns, på et pressemøde. For selvom tyskerne aldrig rigtig er sprunget med på trenden med de store skærme, mener chefen allerede nu at kunne se, hvor det bærer henad. De store skærme er ikke noget som er kommet for at blive. I hvert fald ikke i biler.

Matthias Junghanns mener i stedet, at vi i fremtiden vil se bilerne ‘skjule’ de mange funktionerne som ligne nu betjenes via skærmene. De store og de små. Funktionerne vil således kun dukke op, når føreren eller andre passagere har brug for dem.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Knapper gør ‘måske’ comeback
Det kan godt lyde noget sci-fi-agtigt. Og selvom man hos Polestar deler BMW’s holdning, har det svensk-kinesiske mærke et lidt anden tilgang til tingene. Her mener interiørchef Conny Blommé, at skærmene skal være der. Men at de, som alt andet, på et tidspunkt når et punkt, hvor det ikke giver menig at gøre dem større.

Hverken BMW eller Polestar har villet sætte ord på, om et farvel til de store skærme så betyder, at de fysiske knapper gør et større comeback. I den helt anden grøft har mærker som Jaguar og Honda de seneste år faktisk gjort en dyd ud af ikke at gøre skærmene i bilerne alt for store til gengæld for at beholde knapperne.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk