Bilproducent får milliardbøde for dieselsnyd

Volkswagen-gruppen var ikke den eneste bilproducent, som faldt for fristelsen til at snyde med dieselmotorers emissions-udledning. Fiat-Chrysler-gruppen vil formentlig erklære sig skyldig i det samme.
Foto: Fiat Chrysler Automobiles

Volkswagen-gruppen var ikke den eneste bilproducent, som faldt for fristelsen til at snyde med dieselmotorers emissions-udledning. Fiat-Chrysler-gruppen vil formentlig erklære sig skyldig i det samme.

Når det kommer til dieselsnyd er Volkswagen-gruppen bestemt ikke den eneste fabrikant med sorte samvittighed, også hos Fiat-Chrysler (nu Stellanis, red.) snød man med dieselbilers udledning af skadelige stoffer.

Men nu ser det ud til, at verdens fjerdestørste bilproducent er villig til at indgå et forlig med det amerikanske justitsministerium for at undgå en længere retssag. Helt konkret vil det nu tidligere Fiat-Chrysler erklære sig skyldige i at have snydt med udledningen fra koncernens EcoDiesel-motorer mod at slippe med en bøde på 300 millioner dollars svarende til 1,9 millarder danske kroner.

Et anseeligt beløb, men ikke desto mindre skriver nyhedsbureauet Reuters, at aftalen mellem USA og bilproducenten meget vel kan blive offentliggjort allerede i næste måned – altså november 2021.



Højststående medarbejder anholdt i Italien
Ifølge Retuers har FCA i en periode på flere år snyd med udledningen fra deres 3-liters EcoDiesel. En V6-motor med turbo. En motor som angivligt ligger op mod 100.000 biler produceret i årene mellem 2014 og 2016.

Reuters melder desuden, at en højstående FCA-medarbejder står overfor retsforfølgelse næste år. Den sag drejer sig også om snyd med EcoDiesel-motoren.

LÆS OGSÅ: SKODA INDSTILLER PRODUKTIONEN AF NYE BILER

Italienske medier skriver, at den højtstående medarbejder blev anholdt i støvlelandet i september, har medarbejderen sammen med flere andre i koncernen udviklet en anordning, som fik biler med V6-motoren til at ‘opfører sig korrekt, når den blev emissionstestet af amerikanske myndigheder’.

Anordningen var designet til at slå fra, når bilerne med dieselmotoren befandt sig i almindelig trafik. Dermed var dieselmotoren designet til at udlede mere end grænseværdien for især de skadelige NOx-partikler.

 

 



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk