Egentlig er det Nios helt store partytrick med batteriskiftestationerne. Men i Danmark fungerer det ikke. Og importøren, der skal relancere mærket, ser helt bort fra idéen.
Når Nio gennem den danske bilimportør Nic. Christiansen til efteråret forsøger at relancere sig selv, bliver det uden mærkets batteriskifte-stationer.
Det bekræfter importøren over for Boosted.
Batteriskiftestationer til elbiler har været prøve af i Danmark før. Først med amerikansk-israelske Betterplace. Men det endte i en konkurs.
Den ene station, som Nio selv nåede at sætte op i Slagelse, inden man trak sig fra det danske marked, bliver dog heller ikke pillet ned.
– Nic. Christiansen Gruppen kommer i udgangspunktet til at se bort fra batteriskifte-teknologien og kommer heller ikke til at opsætte nye stationer i Danmark.
– Stationen i Slagelse drives ikke af Nic. Christiansen Gruppen, men af NIO Inc. Så den har Nic. Christiansen Gruppen ikke noget at gøre med, lyder det i en mail.
For den danske importør overtog forretningen i Danmark indrømmede Nio da også, at man har undervurderet det europæiske bilmarked og bilisterne.
– Vi havde uden tvivl undervurderet udfordringerne i EU i vores oprindelige planer, lød det fra mærkets grundlægger William Li i en kommentar til Financial Times.
Og selvom man nu forsøger sig med et comeback, bliver det altså uden batteriskiftestationer. Noget Nio ellers stadig slår sig op på hjemme i Kina.
Her har mærket fået opført mere end 3.000 af den type stationer. Ligesom man tilbage i marts kunne offentliggøre et ‘strategisk partnerskab’ med Kinas største batteriproducent CATL.
Samarbejdet skal udvide netværket af stationer endnu mere. Spørgsmålet er så, hvornår Nio begynder at tjene penge. I første kvartal af 2025 tabte mærket, hvad der svarer til 226.000 kroner pr. bil.
Om batteriskiftestationen i Slagelse, der ligger på Idagårdsvej 3, overlever på længere sigt er uklart. Men flere af den slags bliver det altså ikke til.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]