Auktionshus: Denne BMW er 15 millioner kr. værd

For BMW blev produktionen så stort et flop, at samlebåndet stoppede efter bare fire år. Nu er historien om 507'eren dog en helt andet.

For BMW blev produktionen så stort et flop, at samlebåndet stoppede efter bare fire år. Nu er historien om 507’eren dog en helt andet.

Forklaringen skal højst sandsynlig findes i, at produktionen netop var et flop dengang. For BMW nåede kun at producere 252 styk af den ellers gudesmukke  BMW 507 Roadster, imens samlebåndet kørte fra 1956 til 1960.

Og nu skal én af dem på auktion. Det er auktionshuset RM Sotheby’s, der skal stå for handlen. Hvis de da ellers kan finde nogen, som er villig til at betale mellem 2 og 2,2 millioner schweizerfranc for eksemplaret her.



Det svarer til, at man forventer, prisen lander et sted mellem 13,3 og 15 millioner danske kroner. Bilen, der nu skal sælges på auktion, blev oprindeligt solgt til en schweizisk BMW-importør i 1958.

24.000 km på 63 år
I september måned fik bilen så sin anden ejer. En Hr. M. Fehl. Herefter er bilens historie mere ukendt. Og sådan forblev det frem til 1985, hvor bilen fik ny ejer.

Der skulle gå 20 år, før der skete noget med den hvide roadster igen. Her fik BMW 507-entusiasten Hans Theil nemlig fingre i bilen. Han brugte eftersigende fire år og en anseelig formue på at gennemrestaurere BMW’en.

Den skal under hammeren i dag – fredag 17. september – i Schweiz. På speedometret står sølle 24.000 kilometer. Motoren er da også den originale.

PS: Først i 2000 turde BMW nærmere sig 507’erens linjer igen. Det gjorde man med E52 Z8, som faktisk blev produceret i endnu kortere tid. Blot tre år. Til gengæld var bilen en langt større succes for fabrikken. Også Z8’eren er i dag skræmmende mange penge værd.

Først efter 42 år turde BMW nærme sig linjerne fra 507 igen – det blev til E52 Z8. En bil med motoren fra datidens M5. Foto: Bil Magasinet.


Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk