Annonce:

Kinesere hævder at have løst elbilens største problem

Elbilens helt store akilleshæl er ladetiden, som bare ikke kan følge med optankningen af en fossilbil. Nu nærmere kinesiske CATL sig måske løsningen.

Besøg vores annoncør:

Elbilens helt store problem er, at den ikke lade hurtigt nok.

Biltypens fortaltere forsvarer sig med, at man blot skal tænke anderledes for at køre elbil. Ændre vane med andre ord.

Men den slags nytter ikke noget, når det er på bilens præmisser. Nu har kinesiske CATL dog måske løsningen.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det samme firma siger i øvrigt, at solid state-batterier, der flere gange er udråbt som elbilens egentlige revolution, er langt ude i fremtiden. Læs mere om det her.

LÆS OGSÅ: Verdens bedste ladepark til elbiler ligger IKKE i Danmark

Men tilbage til den egentlige nyhed. For kineserne siger nu, at det hele drejer sig om kemi. Den måde batterierne er sammensat på.

Det skriver Auto Bild.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

CATL kalder batteriet Shenxing Plus. Og det kan tilsyneladende oplades til 600 kilometer på bare ti minutter. Stadig noget langsommere end man kan tanke en diesel- eller benzinbil til det samme antal kilometer.

Men hvis kineserne har ret, nærmer teknologierne sig hinanden. Nu skla CATL’s udmeldingen dog tages med et eller fler gran af salt, da virksomheden er underlagt det kinesiske diktaturs bestemmelser.

Samme bestemmelser som tidligere har fået en svensk sikkerhedsforsker til at advare mod at dele hemmeligheder i en Volvo. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

LÆS OGSÅ: Dansk bilfirma konkurs – snød kendis for millioner

Men tilbage til batteriet. CATEL præsenterede i august sidste år batteriet Shenxing, som kineserne siger kan lades til 400 kilometers kørsel på 10 minutter. Det lille ‘plus’ har lagt 200 kilometer til inden for den samme tidsramme.

Det hele afhænger som nævnt af kemi. I stedet for litium-ion bruger kineserne lithiumjernfosfat. Det skulle, siger kineserne, ikke bare forlænge batteriet generelle levetid.

Det skal også være både billigere og mere sikkert at have med at gøre. Bagsiden af medaljen er dog energitætheden. Den er nemlig lavere. Hvilket betyder at der skal et større og dermed tungere batteri til for at få det samme antal kilometer.

Omvendt tyder meget på, at industrien generelt har fundet bakgearet, når det kommer til elbiler. I hvert fald fortryder flere af de helt store mærker nu målet om at smide forbrændingsmotoren ud. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler