Inden for de næste to år vil energiselskabet Shell plc. nedlægge 1.000 tankstationer for i stedet at satse på lynladere.
Imens bilproducenterne vakler i troen på, om de udelukkende skal producere elbiler, når vi rammer 2030, går energigiganten Shell i strømmens retning.
Sådan helt bogstaveligt talt. Helt konkret forventer Shell at pakke 1.000 tankstationer sammen i løbet af i år og næste år.
Selv oplyser selskabet, at lukningerne vil ske der, hvor efterspørgslen på elbiler er størst. Det mener energigiganten er i Kina og Europa.
Det skriver Yahoo Finance.
LÆS OGSÅ: Antallet af elbiler falder i Europa – her er afløseren
– Vi opgraderer vores forhandlernet med øgede lademuligheder og bekvemmeligheder for elbilejere. Det sker som et svar på et skiftende kundebehov, lyder det fra selskabet.
I dag består Shells netværk af ladestandere af godt 54.000 punkter på globalt plan. Det forventer man dog at have øget til 200.000 ladepunkter senest i 2030.
Herhjemme blev der sidste år en smule længere mellem Shells tankstationer, da en aftale med Reitan-gruppen, som står bag 7-Eleven-butikkerne, faldt til jorden.
I alt drejer det sig om 57 Shell-stationer, der skiftede navn. Den sidste af de planlagte nedlukninger af danske Shell-stationer fra den aftale forventes at blive lukket i denne måned. Altså maj måned 2024. Læs mere om det her.
Mens Shell vælger at dreje nøglen flere steder – og altså også i Danmark – vakler bilfabrikkerne som nævnt i troen på, at elbiler er det eneste rigtige.
En langt række bilmærker har brugt det seneste stykke tid på i større eller mindre omfang at fortryde eller så store planer om elbiler.
Bl.a. blev der så sent som i sidste uge sået tvivl, om hvorvidt kroatiske Rimac nogensinde bygger en elektrisk hyperbil igen. Kunderne er der nemlig ikke, indrømmer direktør Mate Rimac. Læs mere om det her.
I samme uge meddelte Ford, at man alligevel ikke kun vil sælge elbiler på det europæiske kontinent i 2030. Samme holdning har Mercedes iøvrigt.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!