Audi R8 siger farvel med en hardcore udgave


Fra næste år vil Audi endelig producere den Porsche 911 GT3-rival, rigtig mange har ventet på. Men det bliver også begyndelsen til et farvel.

Den nuværende har manglet noget lige indtil nu. Men det er hverken motorlyd eller hestekræfter. Nej, men superbilen fra Ingolstadt har alle dage haltet efter konkurenterne fra Lamborghini og Porsche.

For hvor de mærker begge har hardcore udgaver af henholdvis Huracan og 911’eren – STO og GT3 – har Audi holdt lidt igen.

Altså indtil nu. For den kommer. Altså R8’eren i racerbilstrim med nummerplader. Ifølge vores engelske kolleger hos Top Gear sker det engang i løbet af efteråret næste år, og bilen vil kunne købes helt indtil den dag, Audi trækker stikket til samlebåndet på R8’eren.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:



Et brag af en afsked
En bil der i øvrigt får en elektrisk afløser. Det ligger nu helt fast.

Folk med insider-viden fra Audi hævder, at GT-navnet kan gøre comeback, når det drejer sig om den ultimative R8’er. Sådan var det nemlig sidste gang. Sidste gang var i øvrigt mellem 2010 og 2013.

Tre år hvor Audi producerede bare 333 eksemplarer af R8 GT Spyder, der – selvom den var topløs – vejede 85 kilo mindre end standardbilen.  Coupéudgaven tabte sig hele 100 kilo, og Audis ingeniører hentede 30 ekstra hestekræfter i V10-motoren.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:
Sådan så den første Audi R8 GT ud – snart finder afløseren ud på vejene
Reklame-video:


Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk