Tesla har både svært ved at hyre til og fastholde folk i job på mærkets fabrik i Berlin.
Elon Musks evne til at skræmme sine ansatte til at sige op, er ikke noget nyt. Det har været afdækket flere gange før. Men det er nyt, at mærket nu har svært ved at hyre folk til at arbejde på den såkaldte Gigafactory i Berlin. Mærket har desuden svært ved at fastholde de folk som allerede arbejder på fabrikken.
I en kilde, som er ansat på fabrikken, beskriver over for mediet Wired tilstanden på stedet som ‘det totale kaos’. Nogle medarbejdere, siger kilden, har været sygemeldte, længere end de rent faktisk har været til stede på fabrikken.
LÆS OGSÅ: Danske Tesla-ejere klager: “Bremserne er noget skrald”
Endvidere forlyder det, at Tesla kun har formået at ansatte 7.000 ud af de 12.000 personer, man satte som mål for arbejdsstyrken, før fabrikken i Berlin åbnede. Og det går i den grad ud over produktiviteten. Tesla havde håbet, at der kunne samle 5.000 Model Y om ugen i Berlin. Men som det er nu, bygger de ansatte under halvdelen af de biler.
Meget ringere løn
Dermed er fabrikken i Berlin langt efter de andre ‘giga factories’, når det kommer til milepælen der er 100.000 producerede biler. I Kina byggede man 100.000 biler på Giga Shanghai i løbet af 100 dage. Det samme tog fabrikken i Texas 151 dage. Fabrikken i Tyskland haltede efter med 187 dage.
En af Teslas største problemer i Tyskland er tilsyneladende, at mærket betaler sine ansatte end ringere løn. I forhold til konkurrenterne er lønnen hos Tesla 20 procent lavere, siger den tyske fagforening IG Metall.