Annonce:

Nissan dropper danskerfavorit – “Den har ikke en chance i Danmark”

For en måned siden kørte Boosted den nye Qashqai med e-Power-teknik i Stockholm. Men nu dropper importøren at hente bilen til Danmark – det danske afgiftssystem får skylden.

Dansker-favoritten Nissan Qashqai kører uden om Danmark i denne omgang. I hvert fald udgaven med Nissans e-Power-teknologi. Det skriver importøren i en pressemeddelelse, hvor  afgiftssystemets indretning får skylden.

Biler med e-Power kører med benzinmotor, der – foruden fremdrift – også lader et batteri med strøm til en elmotor som får hjulene til at køre rundt. Men det bliver altså en alt for dyr omgang i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Den egentlige merpris for e-Power-udgaven af Qashqai er 30.000 kr. Men når der lægges registreringsafgift oveni, vokser prisen til 90.000 kr. i forhold til Nissans biler med mildhybrid-teknolgi. Og det vurderer Nissan altså, at kunderne ikke vil betale.

Nissan: Forskellen er meget lille
Årsagen skal findes i den måde, hvorpå det danske afgiftssystem er strikket sammen. Der er nemlig stor afgiftsrabat til biler der udleder 50 gram Co2 – eller derunder – pr. kilometer. Der kan Nissan ikke klemme den nye e-Power Qashqai ned. Bilen har et Co2-udslip på 120 gram pr. kilometer.

Og der er ingen hjælp at hente. Heller ikke selvom Vejdirektoratet tidligere har fået udarbejdet en undersøgelse, som viser, at den reelle forskel i udledningen af Co2 mellem plugin-hybrider og andre hybrider er stort set den samme.

Faktisk udleder plugin-hybriderne dobbelt så meget CO2, som de må. I hvert fald afgiftsmæssigt.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Nissan: Det er meget ærgerligt
Nissan mener da også, at afgiftssystemet – der favoriserer plugin-hybriderne – er unfair. Især ikke når konkurrence i Qashqaiens segment er så stærk som den er. Faktisk ville prisen på en Qashqai e-Power være nærmere 170.000 kr. mindre, havde den været en plugin-hybrid med et udslip på 49 gram CO2 pr. kilometer.

– Vi er meget ærgerlige over ikke at kunne markedsføre og sælge Qashqai e-POWER i Danmark. Modellen var tiltænkt kunder, der gerne vil køre en elbil, men som ikke er klar til ren el eller ikke har fungerende lade muligheder. Samtidig er modellen en del af Nissans Ambition 2030, der blandt andet omhandler stop for introduktion af nye personbiler med kun forbrændingsmotor i Europa fra 2023, siger Nissan Danmarks landechef Kim Helsted.

Helt ud af Danmark forsvinder Qashqai dog ikke. Nissan fortsætter salget af den nuværende model med mild hybrid-teknologi.

 

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler