74-årig mand satte ved et uheld ild til 20 helt nye elbiler

En 74-årig mand udløste ved et uheld en voldsom brand, som forvandlede tyve fabriksnye Geely-elbiler til skrotbunker midt på en parkeringsplads.

Annonce

En 74-årig mand har ved et uheld forvandlet 20 fabrisknye elbiler til skrotbunker, da en simpel oprydning udviklede sig til en ustyrlig katastrofe.

Den ældre kinesiske mand forsøgte at gøre en god gerning, men endte som midtpunkt i en politiefterforskning.

Den voldsomt varme kædereaktion brød ud den 30. maj i den kinesiske by Dalian, hvor tyk sort røg hurtigt dækkede himlen. Og selvom det lykkedes at tæmme flammerne, stod bilerne ikke til at redde.

Annonce

Selvom ingen personer kom til skade, blev tyve fabriksnye elbiler nemlig fuldstændig ødelagt, skriver CarNewsChina.

Bilerne stod parkeret på en plads og afventede levering til kunderne.

Myndighederne har over for de kinesiske medier ikke bekræftet præcist, hvilke biler der er tale om. Billeder fra stedet tyder dog på, at det drejer sig om flere eksemplarer af Geely Galaxy A7.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I første omgang frygtede både myndigheder og borgere for brænde i bilernes batteripakker Politiets tekniske undersøgelser har dog slået fast, at branden opstod uden for selve bilerne.

Fnug antændte de mange biler

Den 74-årige mand opdagede store mængder hvidt fnug fra poppeltræer på jorden tæt ved parkeringspladsen. Han brugte en lighter til at fjerne trævlerne, men metoden viste sig at være fatal.

Det hvide fnug er meget almindeligt i det nordlige Kina om foråret. Men nedfaldet fra træerne er også meget let at antænde, og da en kraftig vind samtidig sendte ilden hen mod de fabriksnye biler, var der ikke meget at gøre.

Artiklen fortsætter efter denne sektion:

I hvert fald ikke før det var for sent at redde dem.

Brandmyndighederne advarer jævnligt mod at bruge åben ild til af fjerne nedfald som i stedet bør spules væk med vand. Den uheldige mand efterforskes nu for grov uagtsomhed i det offentlige rum.

Det er langtfra første gang, at personer i den ældre aldersgruppe kommer i myndighedernes søgelys i forbindelse elbiler. Nogle gange sker det endda med fuldt overlæg.


Boosted har tidligere fortalt den bizarre historie om en 78-årig mand, der blev dømt for at stjæle strøm til sin Polestar 2. Manden nægtede under hele retssagen, at han skulle betale for opladningen.

Herhjemme forventer direktør for Beredskab Øst, Rasmus Storgaard, dog at håndteringen og bevaringen af elbilen blot er en katastrofe der venter på at komme til landet.

Vil du se flere bilnyheder fra Boosted.dk? Tilføj Boosted.dk som foretrukken kilde herunder:
Tilføj som foretrukken kilde på Google
Redaktionen
Redaktionen
Redaktionen på Boosted.dk har arbejdet professionelt med biljournalistik siden 2013 og dækker dagligt nyheder, analyser og baggrundshistorier fra bilbranchen i Danmark og udlandet. Erfaringen spænder bredt og omfatter både klassiske biler, motorsport og den nyeste udvikling inden for elbiler, batteriteknologi og mobilitet.

Boosted har redaktionel tilstedeværelse i Årslev nær Odense og i Roskilde på Sjælland.

Har du en god historie til os? Skriv til [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Bilnyheder

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for Auto Show

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet