Super-elbil fra Lexus får måske ‘manuelt’ gear


Lexus-ingeniørerne arbejder angiveligt på at udstyre LFA’ens afløser med noget der føles som manuelt gear.

Der er nogle vilde rygter om Lexus i omløb i øjeblikket. Et af de mere interessant går på, at japanerne overvejer både det ene og det andet. Forstået på den måde at muligheden for producere en udgave med V8-motor sideløbende med den rene elbil lige nu er en del af Lexus’ overvejelser.

En anden overvejelse japanerne helt naturligt gør sig, er hvordan bilen skal køre. Altså den som kører på strøm alene. Det kan være mere analogt, end man i første omgang vil antage en elbil for at være. Lexus’ undersøger nemlog muligheden for få gearet i den kommende superbil til at føles som en god, ‘gammeldags’ manuel gearkasse.

Til Top Gear fortæller Lexus’ topchef, han hedder Koji Sato, at én af mærkets største udfordringer er at få ‘det spændende’ ud af den kommende elbil. Sato satte også ord på, hvordan elbilen skal køres. Og her nævnte han det simulerede manuelle gear.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Endnu er den tanke ‘kun’ et hobbyprojekt for ingeniørerne. Men det skal siger, topchefen, forstærke forbindelsen mellem fører og ‘maskine’. Det er ikke første gang, vi hører om den simulerede manuelle gearkasse fra Japan. Moderselskabet Toyota tog tidligere i år patent på en teknologi, som kan simulere manuelle gearskift.

Lige nu er Lexus Electrified Sport Concept intet andet end – ja, et koncept – men når produktionsbilen er klar, lover Lexus-toppen en bil ‘der er sin forgænger overlegen i alt fra speederrespons til moment.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk