Annonce:

SE LISTEN: Disse elbilers rækkevidde skuffer fælt

Selvom hver tredje elbil i en ny, norsk test faktisk kørte længere end lovet, halter det stadig gevaldigt med rækkevidden for visse elbiler. 

Toyotas første bud på en elbil blev haglet ned af kritik. Først var der risiko for, at hjulene kunne falde af. Og kort efter viste det sig, at bZ4x slet ikke kan leve op til den lovede rækkevidde.

En rækkevidde bilen ellers er opgivet til ifølge den gældende WLTP-norm.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Men nu viser en test fra det norske svar på FDM – Norges Automobil-Forbund (NAF) – at det ikke kun er Toyota som er lige lovligt optimistiske.

For selvom om hver tredje ud af de 32 elbiler, som nordmændene testede kørte længere på en tankfuld strøm, end de er opgivet til, halter det stadig gevaldigt for andre elbiler.

LÆS OGSÅ: Her er Toyotas undskyldninger – derfor har elbil så dårlig rækkevidde

Blandt andet søsterbilen til Toyota’en, Subaru Solterra. Subaruen mangler ifølge den norske test 13,3 procent af den lovede rækkevidde.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Den forhjulstrukne fætter i bZ4x er dog endnu ringere end Subaruen. Her mangler 13,7 procent af rækkevidden. Retfærdigvis skal det siges, at den firehjulstrukne bZ4x klarer sig ‘bedre’.

LÆS OGSÅ: Trafikekspert: “God idé at tvinge bilister under 30 km/t – det er også blevet for billigt at eje en bil”

Men det skyldes bl.a, at Toyota lover en kortere rækkevidde med firehjulstræk. Sjovt nok kørte den firehjulstrukne bZ4x faktisk længere end fætteren med forhjulstræk. 10 kilometer, siger nordmændene.

Det er dog ikke altid, at bilmærkerne rammer helt ved siden af. Modeller som Audi Q8 e-tron, BMW iX1, BMW i7, VW ID.Buzz, Polestar 2 og MG Marvel afviger kun med få procent i forhold til den lovede rækkevidde.

Mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Mere herunder:

En bil som Xpeng G9 klarer sig ifølge nordmændene 13 procent bedre, end den burde.

Men ligesom Toyotaen halter kinesiske JAC e-JS4 efter. Her er mangler der 7,3 procent af den lovede rækkevidde. Mens den baghjulstrukne Hyundai Ioniq 6 med et minus på 7,7 procent heller ikke imponerer.

Med et minus på 13,2 i forhold til den lovede rækkevidde råber nordmændene heller ikke højt hurra for BYD Han. Faktisk er det gået værre for BYD Atto 3. Den komplette test kan læses her.


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler