“Ny” Mitsubishi er i virkeligheden bare en Renault


Det, Mitsubishi har gjort med den ‘nye’ ASX, er i virkeligheden slet ikke noget nyt i bilindustrien. Nogen gør det bare mere elegant end andre.

Lige med den nye ASX hører Mitsubishi dog til de ‘andre’. For den nye ASX er hverken så ny eller elegant, som japanerne gerne vil have omverden til at tro. Omvendt er ophavet også svært at skjule.

Fra at være bygget på GS-platformen, som Mitsubishi udviklede sammen med hedengangne DaimlerChrysler, er den nye ASX mere fransk end japansk. Mitsubishi har nemlig klonet Renaults CMF-platform som blandt andet Capture II bygges på.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Og det ses. Faktisk er de eneste synlige forskelle mellem de to biler et par emblemer. Modellerne deler endda teknik. Du vil altså kunne få ASX med samme tre eller fire-cylindrede benzinmotorer som ligger i Capture. Den danske Mitsubishi-importør tager dog også hybrid-udgaver hjem, fremgår det af en pressemeddelelse.

Meget anderledes bliver det ikke for Colt-modellen, som Mitsubishi har tænkt sig at genoplive. Den skal også bygges på Renault-teknik. Mere præcist bliver det en Renault Clio med andre emblemer.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




NÆSTE SIDE
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk