Reklame:

Mercedes afviser – “Vi har ikke investeret i kina-mærke”

Fra flere sider har det på det seneste lyd, at Mercedes ville investere i det kinesiske mærke Nio. Nu afviser begge parter historien. 

Tyske Mercedes-Benz og kinesiske Nio har afvist nu forlydner om et partnerskab. Det på trods af skriverier i flere medier, som mere end antydet, at mærkerne har været tæt på i hvert fald en eller anden form for aftale.

Det er blevet hævdet, at både Mercedes-topchef Ola Kallenius og Nio-grundlægger og administrerende direktør William Li ikke bare mødtes tidligere på året men deciderede drøftede flere muligheder for samarbejde..

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:

Artiklen fortsætter her:

Mercedes var tilsyneladende villig til at foretage ‘en ikke ubetydelig investering’ i Nio. Til gengæld ville tyskerne have adgang til kinesernes knowhow om elbiler.

Ifølge Auto News nåede forhandlingerne dog ikke så langt, at de to bilmærkers topchefer drøftede, hvor meget Nio kompenseres for at dele teknologi. Og i så fald hvilke teknologier der skulle deles med tyskerne.

LÆS OGSÅ: Professorer vil have nyt forbud: “Ingen bil må kunne køre over 40 km/t i Danmark”

Det forlyder bl.a., at folkene i Mercedes’ udviklingsafdeling har afvist et samarbejde med Nio. Og at Mercedes-folkene frygter, at mærkes anseelse vil lide skade ved at samarbejde med kineserne.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:

Artiklen fortsætter her:

Nio, der også er i Danmark, fik tidligere på året tæsk i det tyske retsvæsen. En domstol afgjorde nemlig, at mærkets ES7-model ligner sig lige lovligt meget op ad noget, Audi længe har haft gang i. Læs mere om det her.


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Reklame:

Nyeste artikler

Reklame:

Motorsport

Læs også

Husk det nu

Reklame:

Har du læst?

Gratis artikler

Har du læst?