Flere tusinde ejere af Volkswagens populære ID.-biler skal en tur forbi et værksted. Der skal nemlig nyt batteri i bilerne.
Flere tusinde af Volkswagens elbiler skal have nyt batteri. I hvert fald hvis ejerne ønsker at få automatiske opdateringer fremover. Heldigvis kræver det ‘bare’ et smut fordi det lokale VW-værksted, hvor nogle mekanikerne vil stå klar med et nyt 12 volts-batteri og en software-opdatering.
Det skriver FDM.
De ramte biler – alle i ID.-serien – skal have skiftet 12 volts-batteriet. Fra fabrikken er de godt nok forberedt til automatisk at kunne opdatere, men det nuværende batteri er ganske enkelt ikke stærkt nok.
Volkswagen undskylder sig med, at man ikke havde forudset, at ‘over the air’-opdateringerne ville blive så tunge, som de er blevet. Værkstedsbesøget er uden beregning for ID.-ejerne, men springer man det nye batteri og software-opdateringen over, er det slut med opdateringer til den enkelte bil. Opdateringen kalder VW for 2.4, og den muliggør næste trin – nemlig 3.0.
Den opdatering giver, siger VW, nye førerassistentsystemer, nye parkeringsfunktioner og en forbedret stemmebetjening. Desuden vil ID.-ejere, hvis biler har den største 77 kWh-batteripakke efter 3.0.-opdateringen kunne lade hurtigere.