Audi vil ikke gå samme vej som Mercedes og AMG, når det kommer til performance-modellerne.
Mercedes C63 AMG har aldrig haft så mange hestekræfter, som den nye model har. Omvendt har bilen heller aldrig haft færre cylindre. Bare fire styk kunne det blive til i denne – måske sidste omgang med forbrændingsmotoren – fra AMG.
Men hos konkurrenterne i Neckarsulm, hvor Audi Sport holder til, nægter man at gå samme vej. Lidt af vejen går Audi dog. For ligesom Mercedes-AMG gør fremtidens hurtige Audier brug af hybrid-pakker. Men der kommer ikke en RS-model med fire cylindre.
Det mindste, Audi tilsyneladende vil høre tale om, er fem cylindre på række. En motor vi blandt andet finder i Audi TT RS og RS 3. Hybrid-delen kommer foreløbig heller ikke til at koste V6- og V8-motoren livet.
Chefen: Det bliver et nej tak!
Nyheden delte Audis marketingchef Constantin Dressler med journalister i forbindelse med et medieevent i Spanien.
– Selvfølgelig kommer vi også til at elektrificerer vores biler, men vi bygger ikke noget med fire cylindre, sagde marketingchef ifølge Cnet.com.
Nu kan man tolke det på marketing-folks ord på mange måder. Men det lyder mest af alt som en hilsen til Mercedes-AMG og den nye C63 AMG. En bil som må ‘nøjes’ med en to-liters, firecylindrede motor. Omend den er temmelig potent.
Audi Sport har dog lidt travlt. Altså hvis de vil lave flere biler med forbrændingsmotor. Audi vil nemlig ikke lancerer andet end nye elbiler fra 2026. Det seneste forlydender går på, at mærket langt om længe lancerer en RS Q5 med 2,9-liters V6’er. En motor vi i forvejen kender fra RS 4.