Det er hundrede år siden, Alfa Romeo udstyrede den første bil med en firkløver for ‘Quadrifoglio’ – nu er alle jubilæumsmodeller væk.
Første gang en Alfa Romeo blev udstyret med en firkløver var i under targa florio-løbet i 1923. Spol 100 år frem og Alfa-Romeo kan fejre 100-året for symbolet, der siden er blevet vartegnet for mærkets hurtigste modeller.
I den forbindelse har Alfa-folkene lovet at bygge en meget begrænset antal særligt specielle udgaver af både Stelvio og Giulia.
De er selvfølgelig begrænset til 100 biler hver. Ud over bremsekalibre med en guldfinish får de særligt heldige kunder, der nåede at sikre sig én af de 200 biler, også Akrapovic-udstødning med i handlen.
Det samme gælder en række detaljer som spejlkapper og kølergrill i kulfiber. For ikke at glemme helt unikke fælge. Motoren – som bilerne i øvrigt deler – en 2,9-liters, Ferrari-udviklet V6’er – har stadig 510 hestekræfter.
LÆS OGSÅ: Her dækker forsikringen ‘automatisk’ mod vanvidskørsel
Apropos Giulia har Alfa Romeo faktisk allerede sendt en række specialudgaver på gaden, siden bilen blev vist frem første gang i 2015. Nogle af dem er endda endt i Danmark.
Læs mere om den historie – og meget andet spændende om Alfa – lige her.