Det er snart slut. I hvert fald for Ford Focus som i 2025 ikke længere er på programmet. Mærket undersøger også mulighed for at sælge fabrikken, hvor modellen bygges.
Den 4. april i år rullede den sidste Mondeo i Fords historie af samlebåndet i Valencia. Herefter gik der ikke mange øjeblikke, før der blev spekuleret i fremtiden for den næste model i række, og nu bekræfter Ford: Focus er fortid.
Eller det vil sige – det er den i 2025. Dermed er den netop faceliftede fjerde generation af modellen også den sidste i rækken som begyndte i 1998. Ford har, skriver Motor1, nemlig ingen planer om at tage Focus-navnet med ind i elbilsæraen, når den begynder i 2030.
Ford Europas administerende direktør, Stuart Rowley, bekræfter, at Focus’en har fået dødsstødet. Og det er faktisk ikke alt. Ford ser sig også om efter en køber til Saarlouis-fabrikken i Tyskland, hvor Focus’en bygges. Lidt endnu altså.
– Vi kigger på andre muligheder for bilproduktion i Saarlouis, herunder [salg til] andre producenter. En anden [Ford]-model indgår ikke i vores planlægning i Saarlouis, fortalte Stuart Rowley til journalister onsdag i denne uge.
Ford slås dog med massive problemer. Ligesom snart sagt alle andre bilproducenter er mærket ramt af varemangel. Der mangler både mikrochips og ledningsnet. Sidstnævnte på grund af krigen i Ukraine.
Og det betyder, at der allerede nu er op til ét års leveringstid på nogle af de sidste Focus i historien. Det får også konsekvenser på fabrikken i Tyskland. Rowley bekræfter, at nogle af de 4.500 stillinger på fabrikken skal nedlægges under Fords ejerskab.