599 HY-KERS er Ferraris ukendte hybrid-eksperiment


Ferrari har fornyelig svoret at holde liv i V12’eren, men faktisk er de i Maranello ikke helt ligeglade med isbjørnens overlevelse.

Eller også blev 599 HY-KERS født, fordi EU’s emssionskrav i begyndelsen af 2007 åndende selv mægtige Ferrari i nakken. Sandheden ligger nok et sted midt i mellem.

Historien går i hvert fald, at 599’eren med hybridteknologi er skabt af en række inginørerer, som egentlig arbejdede på Ferraris Formel 1-program, mens som fabrikken kaldte hjem for at arbejde racer-teknologi ned i den dengang alternative gadebil.


Hvis vi lige skal liste lidt specs op, så har vi her at gøre med en 599, som stadig har en frontmonteret V12-motor. Men dertil skal lægges en elmotor, som lægger yderligere 100 hestekræfter til ydelsen.

Den første Ferrari, der kunne køres på strøm
Altså yder den 6-liters motor 720 hestekræfter. Kræfterne går i øvrigt gennem en dobbeltkoblingsgearkasse og direkte i baghjulene. Bilen var den første Ferrari, som kunne køres på hundrede procent eldrift, også selvom Ferrari påstår, at det først skete med introduktionen af SF90.

Ikke et ord om at La Ferrari faktisk også kunne det. Altså køres (korte distancer) på strøm.

Tilbage til 599 HY-KERS. Med den bil lykkedes det ikke bare Ferrari at nå EU’s emissionsmål, holdet bag havde også skabt en bil, som går fra 0 til 200 km/t på 10,4 sekunder.

Mere end et halvt sekund hurtigere end den almindelige 599. Desværre blev HY-KERS-idéen kun til denne ene bil.

 



Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk