P-selskaber, der skider på lovgivningen, skal kunne lukkes. Nu varsler transportminister Thomas Danielsen (V), at han er klar til at gribe ind.
I en ny udgave af DR’s forbruger-program Kontant sættes der igen fokus på de private parkeringsselskabers ulovlige metoder.
Og nu har transportminister Thomas Danielsen (V) fået nok. Han er, siger han i udsendelsen til DR, klar til at bruge metoder, han aldrig troede ville blive nødvendige.
Men det er de tilsyneladende. For som mediet kan afsløre forsøger flere parkeringsselskaber at komme uden om ulovligt opkrævede p-afgifter ved at kalde dem noget andet.
Selv siger Thomas Danielsen, at han ikke kender til andet end rockere der – udover parkeringselskaberne – er lige så fløjtende ligeglade med loven.
Så nu skal der gribes ind med nedlukninger af p-selskaberne.
– I realiteten er jeg parat til at lukke deres forretning, hvis ikke de retter ind, siger ministeren om p-selskabernes krumspring.
Og p-selskabernes forretningsmodel kan meget hurtigt blive lukket ned. Som Boosted tidligere har fortalt, lever den slags firmaer nemlig af en særlig adgang til Motorregisteret.
Det er den, ministeren nu overvejer at tage fra de selskaber som gang på gang bryder loven.
Hele sagen bunder i, at p-selskaberne i stigende grad deler afgifter – eller såkaldte gebyrer – til bilister pr. efterkrav. Og den slags er ulovligt i Danmark.
En p-afgift er kun gyldig, hvis/når en p-vagt har overrakt afgiften til ejeren. Eller lagt den samme i forruden.
Nogle p-selskaber er, siger de selv, begyndt at rette ind. Men det er altså, som DR kan afsløre i udsendelsen “parkeret og plukket” altså langt fra alle.


