Test: VW Golf R32: Bilen, DSG-gearet blev skabt til

Foto: Bilmagasinet.dk - Søren Juul

VW Golf R32 fra 2003 var verdens første serieproducerede bil med dobbeltkoblingsgearkasse – også kaldet DSG. Bil Magasinet har kørt en tur.

Viskerne kører i højeste gear og prøver ihærdigt at holde ruden fri for vand. Der er ikke andre på landevejen end mig. Jeg trykker insisterende på bremsen inden svinget.

Bagefter kipper jeg et par gange med min venstre pegefinger, mens elektronikken får aktiveret de to koblinger i gearkassen, som lader mig gå et par udvekslinger ned.

Jeg drejer ind, og i takt med, at jeg drejer rattet tilbage mod midterstillingen, giver jeg mere og mere gas. Jeg er på ingen måde bange for at slippe alle hestene fri i regnvejr, for det føles trygt. Det skyldes mest af alt det firehjulstræk med Haldex-kobling, som den VW Golf R32 IV, jeg sidder i, er udstyret med.

Hvis forhjulene skulle miste greb, ryger ­kræfterne om til baghjulene, så jeg kan blive skudt ud af svingene. Det virker. Til den fantastiske rumlen fra den lækre VR6-motor snitter jeg det røde felt i omdrejningstælleren nord for 6.000 o/min, inden gear­palerne igen kommer i brug.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Sæderne er en af de unikke detaljer i den originale VW Golf R32. De er lavet af de tyske firma König, og man sidder fremragende i dem.

Reklame: