Årsagen er dog til at få øje på.
Der er i øjeblikket omkring 2,8 mio. biler på de danske veje. En stigning på 600.000 biler inden for de sidste 10 år. Og selvom det kan synes af meget, er den danske bestand af biler blandt EU’s mindste. I hvert fald når sammenholder antallet af biler pr. 1.000 indbygger.
Helt konkret er der i Danmark 465 biler pr. 1.000 indbygger. Langt færre end listens nummer ét, Lichtenstein. Her er der hele 779 biler pr. 1.000 indbygger. Snittet ligger på 560 biler.
Ifølge en beregning fra Skatteministeriet, som den liberale tænketank Cepos refererer, ligger forklaringen på det lave antal biler med danske nummerplader dog lige for.
For selvom registreringsafgiften i 2015 blev sat ned fra 180 til 150 procent, så er Danmark stadig et af verdens dyreste lande at indregistrere en ny bil i. Kun meget få lande – heriblandt Ø-staten Singapore – forlanger mere for nye biler.
En anden forklaring på, at danskerne holder igen med antallet af biler er de løbende afgifter. Altså de periodiske afgifter – som i øvrigt stiger med 36,9 procent frem mod 2026 – brændstofafgifter og afgifter på forsikring.
Lichtenstein: 779
Island: 731
Luxembourg: 682
Italien: 672
Polen: 664
Finland: 652
Tyskland: 580
Østrig: 570
Frankrig: 567
Norge: 544
Portugal: 540
Belgien: 510
Holland: 503
Sverige: 476
Danmark: 466
Irland: 458
Kroatien: 433
Bulgarien: 414
Ungarn: 403
Rumænien: 379
EU-gennemsnit: 560
Kilde: Cepos via Eurostadt