Der er grænser for, hvad man som forbruger skal finde sig i. Også når det kommer til biler. Det slår Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fast i en nye afgørelse.
Som bilist skal man nemlig ikke finde sig i at være bundet til en bestemt udbyder efter bindingsperioden, hvis man har mulighed for at koble sig på noget wi-fi i selve bilen.
Det skal være teknisk muligt for andre udbydere at levere internettet i bilen, hvis kunden ønsker det. Det skriver Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur i en pressemeddelelse.
Afgørelsen er styrelsen kommet frem til efter en konkret sag med en dansk Ford Kuga-ejer, der de første par måneder havde gratis internet i bilen.
Herefter forsøgte Ford-ejeren at henvende sig til en anden internet-udbyder, da løsningen fra den første ifølge bilisten var for dyr efter den gratis periode.
LÆS OGSÅ: Politiet lukkede biltræf ned: Forhindrede gaderæs med syns-indkaldelse og bøder
Men her fik Kuga-ejeren sig formentlig noget af chok. Det var nemlig ikke muligt at skifte udbyder. I hvert fald ikke på samme måde som det eksempelvis er med mobiltelefoner, der også bruger datakort for at komme på nettet.
Bilisten blev via forhandleren dog oplyst, om at han kunne tilkøbe en WiFi-dongle og gennem den i bilens OBD 2-stik tilslutte en anden internetudbyder. Det ville ikke kunne lade sig gøre på andre måder, hed det.
Men det er altså ikke i orden, siger Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur. Mere konkret er det ikke i orden, at infotainmentsystemet i eksempelvis en Ford Kuga kun oplyser én udbyder og ikke acceptere andet.
Og det er slet ikke i orden, at bilister skal ud i krumspring og ekstraudstyr for at få adgang til den slags indbygget udstyr.