Ford: Som cabriolet er Shelby GT500 en fysisk umulighed

Ford har forklaret, hvor deres mest potente Mustang aldrig nogensinde kan leveres som cabriolet. Det har noget med hestekræfter at gøre.

Ford har forklaret, hvor deres mest potente Mustang aldrig nogensinde kan leveres som cabriolet. Det har noget med hestekræfter at gøre.

Tiden er ved at løbe ud for den nuværende Ford Mustang. Sjettegenerationsmodellen med den interne kode S550 blev lanceret til modelåret 2015, og går alt som planlagt erstattes bilen af en S650-model en gang i løbet af 2023.

Og nej, det bliver ikke en elbil. Men i stedet vil den nye Mustang få et avanceret hybridsystem til at hjælpe V8’eren.

Det er dog ikke det eneste, som Fords platformschef Hau Thai-Tang kunne fortælle i et interview med Muscle Cars and Trucks. Projektchefen kastede nemlig også lys over, hvorfor der kun er én karosseriform, når det kommer til den heftige Shelby-model, GT500.



Det skyldes helt enkelt hestekræfter. Det, Ford nu kan vride ud af bilen 5,2-liters V8’er, er ved at nærme sig det maksimale, som fabrikken i 2015 regnede med. Og karosseriet er faktisk slet ikke designet til at håndtere de 760 hestekræfter, som GT500’eren har.

I hvert fald ikke uden tag. Derfor var en cabriolet-udgave af GT500 aldrig en del af Fords plan, forklarer Hau Thai-Tang, Projektchefen fortalte dog ikke om det forholder sig anderledes med den kommende Mustang.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk