Den nye McLaren-direktør, Nick Collins, siger til The Drive, at mærket ikke har travlt med at bygge en elbil. Han mener, forbrændingsmotoren har en lang fremtid.
Den nye administrerende direktør for McLaren, Nick Collins, slår nu fast, at forbrændingsmotoren vil leve i mindst 10 år endnu hos det britiske superbilmærke.
Han slår fast, at bilmærket ikke har travlt med at udvikle en helt elektrisk bil. Det siger han i et interview med The Drive.
– Har vi travlt med at bygge en elbil? Nej!, lyder den klare melding fra direktøren.
Udmeldingen er endnu et tegn på, at bilindustrien er ved at genoverveje sin strategi for elbiler.
Flere bilmærker har for nylig udskudt eller helt droppet ambitiøse mål for en fuld overgang til elbiler.
Forbrændingsmotoren vil spille hovedrollen
Ifølge Nick Collins vil den traditionelle motor fortsat være kernen i mærkets identitet.
– Forbrændingsmotoren kommer til at spille hovedrollen for dette mærke i en virkelig lang periode,” siger han.
Det betyder dog ikke, at McLaren afviser elektrificering totalt. Mærket har allerede hybrid-modellen Artura, der kombinerer en V6-motor med en elmotor.
Den kommende superbil, med kodenavnet W1, vil også få en hybrid-drivlinje med en V8-motor.
Men en ren elbil fra McLaren lader altså vente på sig.
Andre dyre bilmærker trækker også i land
McLarens forsigtige tilgang til elbiler er en del af en større tendens i bilindustrien.
Andre producenter af superbiler tager lignende skridt. Lamborghini har for nylig udskudt lanceringen af deres første elbil med et år til 2029.
Også Audi har ændret kurs. Mærket planlægger nu at producere benzinmotorer i mindst 10 år endnu.
En af årsagerne er, at efterspørgslen på elbiler er lavere end forventet. Samtidig er der tegn på, at købere i luksussegmentet er ved at blive trætte af dyre elbiler.
Den tendens er blandt andet blevet påpeget af Rimac-direktør Mate Rimac. Han mener, at politiske regler; “presser noget ned over hovedet på os, som vi ikke vil have.”
McLarens nye, forsigtige linje er i tråd med en generel holdning i bilindustrien.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har de europæiske bilproducenters sammenslutning, ACEA, anmodet EU om helt at droppe forbuddet mod salg af nye benzin- og dieselbiler i 2035.


