Volvo indgår aftale – bliver ikke forbudt i USA i 2027

Volvo skulle egentlig have forladt USA om bare få år på grund af forbuddet mod kinesiske biler i landet. Nu får mærket alligevel lov til at blive.

Annonce

Volvo indgår aftale og undgår at blive forbudt i USA efter en række intense forhandlinger i Washington.

Det kinesisk-ejede bilmærke har sikret sig en myndighedsgodkendelse, som redder koncernens fremtid på det amerikanske marked.

Sagen bunder i de skrappe amerikanske ICTS-regler mod kinesisk software og hardware i nye biler. Volvo var i en ekstremt sårbar position, da bilmærket er ejet af den kinesiske bilgigant Geely.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Reglerne truede med at stoppe alt salg og import af Volvos biler i USA. Men efter det Volvo selv kalder ‘konstruktive drøftelser’ har det amerikanske handelsministerium nu givet mærket en undtagelse fra de kommende regler

For at opnå den godkendelse har Volvo måttet gennemgå en massiv og detaljeret sag-for-sag-gennemgang af hele koncernen.

Amerikanske embedsmænd har finkæmmet Volvos ledelsesstruktur, softwareudvikling og datasikkerhed for at udelukke lækager til Kina.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Resultatet af de hårde forhandlinger blev tirsdag aften offentliggjort i en officiel pressemeddelelse fra netop Volvo.

Sikkerhedsgodkendelse redder Geely og Volvo i Charleston

– I betragtning af vores ejerskab var Volvo Car USA forpligtet til at følge en proces med det amerikanske handelsministerium for at opnå en specifik tilladelse til fortsat import og salg af forbundne biler i USA. Med denne specifikke tilladelse kan Volvo Cars fortsætte sine vækstplaner i USA, meddeler bilmærket.

Den amerikanske godkendelse er intet mindre end altafgørende for bilmærkets globale økonomi. USA udgør et af selskabets absolut største og mest profitable markeder i verden.

Sidste år faldt valget på det svensk-kinesiske mærke hele 121.600 gange blandt de amerikanske bilkøbere. Aftalen sikrer samtidig fremtiden for koncernens bilfabrik i Charleston, South Carolina.

Volvo har gennem moderkoncernen Geely har indtil nu postet over ni milliarder kroner i det amerikanske fabriksanlæg. Det svarer til en investering på mere end 1,3 milliarder dollars.

Fabrikken sikrer brød på bordet for over 2.000 lokalt ansatte i USA. Anlægget skal desuden snart i gang med at spytte den populære model Volvo XC60 ud af samlebåndet.


Spørgsmålet er så, om Volvos aftale også redder søstermærket Polestar, der tidligere har raset over udsigten til et forbud mod kinesisk-ejede og producerede biler i USA.

Vil du se flere bilnyheder fra Boosted.dk? Tilføj Boosted.dk som foretrukken kilde herunder:
Tilføj som foretrukken kilde på Google
Redaktionen
Redaktionen
Redaktionen på Boosted.dk har arbejdet professionelt med biljournalistik siden 2013 og dækker dagligt nyheder, analyser og baggrundshistorier fra bilbranchen i Danmark og udlandet. Erfaringen spænder bredt og omfatter både klassiske biler, motorsport og den nyeste udvikling inden for elbiler, batteriteknologi og mobilitet.

Boosted har redaktionel tilstedeværelse i Årslev nær Odense og i Roskilde på Sjælland.

Har du en god historie til os? Skriv til [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for Auto Show

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet