Partikelfilteres funktion er noget anderledes, end den vi kender til på diesel- og benzinbiler. Men idéen er god nok.
85 procent af partikelstøvet ved bykørsel kommer fra slid på bremser, dæk og vejbelægning, uanset hvilken drivlinje bilerne er udstyret med. Partiklerne kommer fra bremser, dæk og vejbelægningen.
LÆS OGSÅ: Politiet sigter 46-årig bilist – “Sådan snød han med nummerpladerne”
Ofte er partiklerne så små, at de ikke kan ses med det blotte øje. Af samme grund indåndes de med lethed. Derfor sætter Audi nu gang i et pilotprojekt som skal teste støvpartikelfilteret til elbiler. Det skriver mærket i en pressemeddelelse.
Partikelfilteret sidder på fronten af bilen og samler støvet op. Fordelen er, at filteret ikke kun absorberer de partikler, den enkelte bil ‘producerer. Filteret suger også partiklerne fra andre biler i nærheden.
Faktisk har Audi allerede været i gang med projektet de sidste to år. Filterne har siddet på fabrikkens egne e-Tron-testbiler. Og det er monteret foran den eksisterende køler. Selv siger tyskerne, at det ikke kræver de store ændringer af bilernes design for at gøre plads til det enkelte filter.
Selvom filteret endnu kun på prototype-stadiet, siger Audi, at det ikke er besværligt at have med at gøre. Et støvpartikelfilter vil tidligst skulle udskiftes, når bilen alligevel skal til almindeligt service.