Audi går R8-amok og introducerer Green Hell-model i begrænset antal

Audi R8 Green Hell

Audi R8 LMS har 5 gange siden 2012 vundet 24-timers-løbet på Nürburgring – det ”grønne helvede” – der anses som et af verdens hårdeste og mest populære langdistanceracerløb. Som en hyldest til de legendariske sejre præsenterer Audi Sport GmbH en specialmodel af sportsvognen til gadebrug – R8 green hell – ved dette års løb på Nürburgring. R8 green hell produceres i begrænset antal, er Tiomangrøn, og accelererer til 100 km/t på 3,1 sek. med sin V10-sugemotor.

”Vi står for high performance – både i serieproduktionen og i motorsporten”, siger Julius Seebach, som er chef for Audi Sport GmbH. ”R8-sportsvognen til gadebrug og racerbilen R8 LMS er blevet konstrueret og udviklet sammen, og ca. halvdelen af deres komponenter er identiske. Specialmodellen R8 green hell viser med al tydelighed det tætte slægtskab med motorsporten og er samtidig en hyldest til vores legendariske sejre på Nürburgring.”

Den tætte forbindelse mellem sportsvognen til gadebrug og racerbilen ses også tydeligt ved dette års 24-timers-løb på Nürburgring. GT3-racerbilen med nummer 1, som kører for Audi Sport Team Phoenix, er med sin mørkegrønne folie tilpasset rent optisk til R8 green hell. Nico Müller/Frank Stippler/Dries Vanthoor/Frédéric Vervisch (CH/D/B/B) er de fire Audi kørere, som skiftes til at sidde bag rattet i R8 LMS, og de har alle mindst en gang før vundet løbet.

Audi R8 Green Hell


Som en af de største kendere af det ”grønne helvede” er den dobbelte vinder Frank Stippler særligt tæt forbundet med R8’eren. Han vandt senest i 2019 24-timers-løbet på Nürburgring med GT3-racerbilen. Stippler var allerede involveret i testkørslerne af første generation af Audi R8 LMS, som fik debut i 2009 – ud over sine evner som kører bidrog han også med sin viden som ingeniør. Siden da har han været en fast del af udviklingen af både kundesportsracerbilerne og de sportslige gademodeller.

Eksklusivt look i Tiomangrøn med matsort folie
Specialmodellen Audi R8 green hell sælges kun i 50 nummererede eksemplarer på verdensplan, og i Tyskland ligger prisen på 233.950 euro. Man ser straks dens helt særlige status med karrosseriet, der som standard er lakeret i mørk Tiomangrøn efter det ”grønne helvede”, mens kunderne som tilvalg kan vælge farverne Ibishvid, Daytonagrå eller Mythossort. Frontklappen, A-stolperne, taget og bagenden er på visse områder forsynet med en matsort folie i motorsportslook.

På dørene på kundebilerne står bilens nummer med store, mat-transparente tal, der minder om startnumre, og på bilens sideblade og på forruden sidder logoet ”GREEN HELL R8” i sort højglans. Optikpakken i matsort sætter et særligt præg på fronten, panelerne og diffusoren, mens sideblades, sidespejlhuse og hækspoiler i samme farve supplerer på perfekt vis. På de 20” fælge er fladerne ligeledes lakeret i matsort, mens røde detaljer på fælgene fuldender det iøjnefaldende design.

Audi R8 Green Hell

I kabinen sidder føreren i et skålformet letvægtssæde med midterstykke i Alcantara. Det samme materiale anvendes også til ratkransen, der har en rød kl. 12-markering, på afdækningen over det digitale instrumentdisplay, på armlænene i dørene, på knæpolstringerne og på midterarmlænet. Næsten alle disse områder er holdt i den blågrønne farve ”Kailashfern”. Bilens monoposto – den store bue omkring cockpittet, instrumentpanelet, dørgrebene og dørkanterne samt måtterne med deres røde kantbånd er også forsynet med kontrastsyninger i denne farve. Måtterne er desuden påført et ”GREEN HELL R8”-logo.

Skarpe præstationer – V10-sugemotor med 620 hk
Grundlaget bag specialmodellen R8 green hell er Audi R8 V10 performance quattro i Coupé-versionen. Dens velklingende V10-sugemotor leverer 620 hk til de fire hjul via den 7-trins S tronic-gearkasse, og supersportsvognen accelerer således fra 0-100 km/t på 3,1 sek. og videre op til tophastigheden på 331 km/t. quattro-firehjulstrækket, der fordeler kræfterne helt variabelt mellem akslerne efter behov, er tilpasset specielt til centermotorkonstruktionen, og et mekanisk spærredifferentiale på bagakslen øger køredynamikken og vejgrebet yderligere.

Audi R8 Green Hell

Karrosseriet i Audi Space Frame-konstruktion (ASF) består af aluminium og kulfiberforstærket kunststof (CFK). Supersportsvognens bund inklusive kardanaksel er næsten dækket helt til af et glat panel. Ved fronten sender to små diffusorer luft ind gennem hjulkasserne, hvilket også gavner afkølingen af bremserne, og foran bagakslen er der integreret såkaldte NACA-dyser i beklædningen, som leder kølende luft hen til motoren og S tronic-gearkassen.

Den brede diffusor under bagenden sørger for, at den accelererede luft kommer tilbage på den omgivende hastighed igen, uden at der skabes alt for meget turbulens. Denne udsugningseffekt får luften til at flyde mere harmonisk og øger dermed bilens downforce. Som på en racerbil anvendes der altid dobbelte triangelarme til hjulføringen, og bremseskiverne er fremstillet af CFK-forstærket keramik. Audi drive select-systemet omfatter en Performance-indstilling, hvori de tre vigtigste køredynamiske parametre kan tilpasses i tre trin til vejbanens friktionsværdi. Føreren kan betjene den via en satellitknap på rattet.

Produktion med permanent overførsel af teknologier
Audi R8 green hell produceres på fabrikken ”Böllinger Höfe” i nærheden af Audi byen Neckarsulm. Fleksibilitet nyder ekstremt høj status på fabrikken, hvor medarbejderne i karrosseriproduktionen sideløbende med de serieproducerede biler også producerer Audi Space Frame til R8 LMS-racerbilen. Det giveren permanent overførsel af teknologier fra motorsporten samt et højt kvalifikationsniveau takket være de komplekse arbejdsprocesser.

Audi R8 Green Hell

Succeshistorien om Audi R8 LMS ved 24-timers-løbet på Nürburgring
Siden 2009 har GT3-versionen af Audi R8 LMS skrevet historie inden for kundemotorsport og i særdeleshed på Nürburgring. I de første 3 år fra 2009 til 2011 opnåede racerbilen alle 3 år GT3-klassesejren ved 24-timers-løbet på Nürburgring. I 2012, 2014, 2015, 2017 og 2019 vandt bilen den samlede kategori.

Det gør Audi til den mest succesrige GT3-producent i det grønne helvede i den periode. Frem til i dag har racerbilen, som er baseret på en serieproduceret model, opnået i alt 13 samlede sejre på verdensplan ved 24-timers-løb i Dubai, Spa, Zolder og på Nürburgring. Modellen imponerer også i mange andre motorsportsserier: Siden 2009 har to generationer af Audi R8 LMS vundet 75 samlede kørertitler og 96 andre mesterskabstitler rundt om i verden.

R8-racerbilsfamilien består af tre medlemmer, hvor R8 LMS GT3 udgør spydspidsen. Siden 2017 er den blevet flankeret af R8 LMS GT4, som er væsentligt tættere på den serieproducerede model. Den har allerede vundet 18 titler på verdensplan. GT-indstigningsmodellen har fået en frisk opgradering forud for 2020-sæsonen. I slutningen af 2019 præsenterede Audi Sport customer racing R8 LMS GT2 som en yderligere model i serien. Den med sine 640 hk stærkeste racerbil i porteføljen henvender sig specielt til gentleman-racerkørere.

 


Reklame: