Hvert år begår uhyggeligt mange danskere den samme fejl. Nemlig at lade vinterdækkene sidde på.
Der er egentlig en tommelfinger-regel. Så snart temperaturen sniger sig over 7 grader, skal der skiftes dæk. Alligevel får 400.000 danske bilister ikke skifte dæk. Nogle vælger endda at lade vinterdækkene sidde på. Måske endda hele året rundt.
Men det har altså betydning for sikkerheden, at der er det korrekte gummi på bilen. Det mener teknisk chef hos SOS Dansk Autohjælp Jeppe Damgaard.
– Vi ser for mange bilister, som kører på vinterdæk i sommerperioden. Vinterdæk er lavet af et blødere materiale, der hjælper med et godt vejgreb på sne- og isglatte veje. Men dækkene bliver for bløde, når de varmes op om sommeren, og det svækker vejgrebet.
– Bremselængden på tørre, varme veje er mellem 10 og 20 procent længere på vinterdæk end på sommerdæk, og det kan i yderste konsekvens føre til ulykker, lyder der fra den tekniske chef i en pressemeddelelse.
Desuden slides et vinterdæk hurtigere i det varmere vejr. På den måde risikerer den enkelte bil-ejere at stå med dårligere vinterdæk, når der rent faktisk er brug for dem om vinteren.
LÆS OGSÅ: Ung gut anholdt: Kørte rundt på løbehjul og ‘rev sig selv i fjederen”
Noget andet er, at mere end hver tiende vælger helårsdækket. Og selvom det er en bedre løsning, hvis alternativet er vinterdæk hele året rundt, mener Jeppe Damgaard alligevel, at bilens dæk bør følge sommer- og vintervejret.
– Hvis du lader bilen stå på dage, hvor der er isglatte veje eller meget høje temperaturer, så kan et par gode helårsdæk godt fungere. Dog vil vores anbefaling altid være, at du rådfører dig med en fagmand, når det gælder dæk til din bil, siger han.
Den seneste måling af danskernes dækvalg viser, at knap 7 procent af danskerne i 2018 kørte på helårsdæk. Sidste år var antallet steget til 18 procent