Tre elektriske motorer og en lille benzinmotor som rækkeviddeforlænger. Det er opskriften på at komme langt, mener et kinesiske bilmærke.
Mazda gør det allerede. Den nye MX-30 bruger en lillebitte, benzindrevet wankelmotor for at komme længere på strømmen fra batterierne.
Og nu vil det SAIC-ejet bilmærke Roewe gøre japanerne kunsten efter. Og selvom specifikationerne ikke er offentliggjort, bliver det formentlig ikke med en wankelmotor.
Dog er idéen den samme. Nemlig at en lille benzinmotor skal gøre elmotoren i stand til at køre endnu længere, inden der er brug for en ladestander.
Ifølge Car News China vil kinesernes nye D7 DMH være i stand til at køre hele 1.400 kilometer, før tanken er tom.
LÆS OGSÅ: Jaloux bilist kørte fodgænger ned – nu ved politiet ikke, hvor han har skjult bilen
Og det selvom batteripakken i D7 DMH faktisk ikke er ret stor. I hvert fald ville batterierne alene ikke kunne få bilen længere end 125 kilometer. Men når benzinmotoren hjælper til, er der altså meget mere at komme efter.
D7’eren fås også som ren elbil. Men den og D7 DMH er bare de første i en lang række af ‘øko-biler’, som Roewe vil sende på gaden de kommende år.
Kineserne siger, at der både er SUV’er, varevogne og flere sedaner på vej. Og den vej så også går til Danmark, vides ikke.