Ja, det har politiet faktisk sagt. Siden har der dog sneget sig en lov om vanvidskørsel ind i billedet. Og i dag beslaglægger ordensmagten biler som aldrig før.
Vi skal godt nok nogle år tilbage i tiden. Helt præcist til 10. august 2018. Det var en i øvrigt en fredag til de nysgerrige.
Men lige på den dag sagde Jørgen Christensen, der er leder af færdselsafdelingen i Midt- og Vestjyllands Politi, noget ganske interessant til Lemvig Folkeblad. I hvert fald hvis man går op i biler.
– Vi vil gerne have en ensartet praksis, så vi arbejder med problemstillingen. Ikke for at stoppe det, men for at få det lovliggjort. Vi vil gerne have dem, der arrangerer det her, skubbet derover, hvor det er lovligt, lød det dengang.
Altså nogle år før bilister risikerede både deres biler, kørekort og fængselsstraf for at deltage i de ulovlige gaderæs. Og selvom både før og siden 2018 har været afholdt helt lovlige gaderæs, køres den ulovlige slags stadig.
Noget der også smitter af på træf-delen af bilmiljøet. Landet over har færdselspolitiet særligt strammet skruen over for træf-deltagerne. Så sent som i april måned røg der 24 biler til beslaglæggelses-statistikken. Altså på bare én weekend.
Opbakningen er svær at få øje på
Dengang i 2018 sad Jørgen Christensen faktisk i en arbejdsgruppen under Rigspolitiet, der netop havde fokus på gaderæs. Men det lader ikke til, at hverken politiet, eller den del af bilmiljøet, man er efter, har nærmet sig hinanden.
Tilbage i 2018 stod færdselsafdelingen i det midt- og vestjyske da også på, at der skal være ordnet forhold til gaderæs. Altså afspærring, ambulancer og i det hele taget en godkendelse på plads.
Det synes bare lige så svært at få øje på den opbakningen der skal til. I Horsens er der godt nok sat over 1 mio. kr. af til en lovlig bane. Men siden efteråret er den snak forstummet. Især fordi der er uenigheder om, hvem der i det hele taget skal stå for at afvikle løbene i Horsens. Læs mere om den sag her.