Efter mere end 100.000 motorer fordelt på to årtiers produktion er det slut med at samle W12-motorer i hånden på Bentleys fabrik i den engelske by Crewe.
Alt godt har en ende.
For Bentley er slutningen nu nået. I hvert fald når det kommer til W12-motoren. I to årtier har det engelske mærke, som Volkswagen ejer, bygget W12-motorer i hånden.
Men det er helt slut nu. Bilmærket markerede en del af slutningen på deres historie, da de sidste W12-motoriserede Bentayga, Continental og Flying Spur-modeller forlod fabrikken for nylig.
Det oplyser Bentley i en pressemeddelelse.
Mærkets farvel til W12-motoren er et led i den såkaldte Beyond100-strategi, der begynder med en helt ny forbrændingsmotor. En plug-in hybrid.
LÆS OGSÅ: Politiet advarer folk med trailer: “I mister kørekortet”
Den nye V8-motor betyder ikke bare, at det engelske mærke dropper kun at bygge elbiler. Vi står også over for en tid, hvor gadebiler fra Bentley aldrig har været mere potente.
Den 4-liters V8-motor, der formentlig er en videreudvikling af motoren, som bruges i Audi RSQ8 og Lamborghini Urus, har nemlig hele 750 hestekræfter.
– På grund af alt det, der sker rundt omkring os, vil vi investere mere i hybridbilen. Vi forventede, at salget ville falde i 2028, 2029 og 2030, sagde den daværende direktør Adrian Hallmark om Bentleys nye beslutning tidligere i et interview til Autocar.
Englænderne er ikke de eneste, som i disse dage siger farvel til en legendarisk motorkonstruktion. Bugatti, der tidligere har været ejet helt af Volkswagen, er også klar til at sende en W-motor på pension. Afløseren har dog stadig 16 cylindre. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]