Kina har vedtaget en ny femårsplan. Og i den nyeste af slagsen har det kommunistiske diktatur ikke sat penge af til at støtte landets elbilindustri.
Kina trækker nu helt bogstavelig talt stikket. I hvert fald det stik der er forbundet med støtte til landets elbilindustri.
Efter mere end et årti med massive statslige subsidier bliver elbilsektoren fjernet som et prioriteret område i landets nye femårsplan.
Milliarder af kroner i statsstøtte forsvinder fra bilindustrien. Kineserne vil hellere bruge pengene andre steder.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Ved at afskaffe støtten vil Kinas diktator Xi Jinping signalere en ny kurs. Kina vil ikke længere “forhaste sig med nye initiativer” inden for elbiler.
Siden 1950’erne har Kinas femårsplaner defineret landets økonomiske prioriteter.
I over et årti har elbiler og batteriproduktion nydt godt af enorme summer i statsstøtte. Det har gjort Kina til den ubestridte verdensleder på området.
Næsten 13 millioner plugin-biler (elbiler og plugin-hybrider) sælges årligt i Kina. Et gigantisk marked med et utal af konkurrerende mærker.
Men succesen har haft en bagside.
Overkapacitet, priskrig og handelsspændinger
Den kinesiske elbilsektor kæmper nu med massiv overkapacitet. Der produceres simpelthen for mange biler.
Hjemmemarkedet er mættet, og en brutal, langvarig priskrig presser indtjeningen hos producenterne.
Samtidig skaber stigende handelsspændinger med Vesten usikkerhed om fremtidige eksportmuligheder. EU og USA truer med høje toldmure mod de kinesiske elbiler.
Det er den virkelighed, Xi Jinping nu reagerer på.
– Vi stræber efter at vejlede alle relevante parter til at anlægge en sund, rationel og realistisk tilgang i deres arbejde og afstå fra at forhaste os med nye initiativer,” siger Xi Jinping i en erklæring.
Milliarder flyttes: Fra elbiler til brint og atomkraft
Konsekvensen er klar: De mange milliarder, der tidligere er pumpet ind i elbilindustrien, skal nu bruges andre steder.
Den nye femårsplan vil i stedet prioritere investeringer i sektorer som:
- Kvanteteknologi
- Bio-produktion
- Brintenergi
- Atomar fusion
Beslutningen skaber enorm usikkerhed for de kinesiske bilmærker med fokus på elbilerne.
Marginerne er i forvejen pressede, og konkurrencen er benhård. Uden statsstøtten i ryggen kan mange af de mindre spillere få svært ved at overleve.
Kan Europa ånde lettet op?
For den europæiske bilindustri kan Kinas kovending umiddelbart ligne en god nyhed.
Kinesiske elbiler har i de seneste år erobret markedsandele i Europa med stor hast. I første halvdel af 2025 udgjorde bilerne fra Kina 5,1 procent af alle nye indregisteringer på vores bredegrader.
Hvis den kinesiske produktion nu dæmpes på grund af manglende statsstøtte, kan det potentielt lette presset på de europæiske bilproducenter.
De kan få en chance for at genvinde tabt terræn på hjemmemarkedet.
Men det er langt fra sikkert. De kinesiske mærker har allerede et solidt fodfæste og er kendt for deres aggressive prissætning – selv uden statsstøtte.
Festen kan være forbi for elbilerne
Kinas beslutning om at trække stikket for den massive elbil-støtte er det seneste og mest markante tegn på, at den globale elbil-fest er ved at være forbi.
Som Boosted allerede har kunnet fortælle, trækker en lang række vestlige bilproducenter nu i nødbremsen.
Ford har netop stoppet produktionen af den elektriske F-150 Lightning på ubestemt tid.
General Motors har fyret hundredvis trods gode regnskabstal. Og Stellantis-koncernen lukker fabrikker på stribe på grund af kollapset elbilsalg.
Alt imens holder den danske stats fortsat hånden under elbilerne. Den afgiftsordning, der skulle have gjort elbilerne dyrere frem mod 0 afgiftsstøtte i 2035, er foreløbig holdt i ro indtil 2027.

