Forhandler solgte sjælden Bugatti til to kunder på samme tid

En af de bare tre EB112-prototyper, som Bugatti knap fik gjort halvt færdige, er blevet omdrejningspunktet i en sag om mulig svindel.

En af de bare tre EB112-prototyper, som Bugatti knap fik gjort halvt færdige, er blevet omdrejningspunktet i en sag om mulig svindel.

Bugattis EB112 er egentlig et dødfødt projekt. Men fabrikken nåede faktisk at fremstille tre prototyper i årene mellem 1993 og 1998.

Alle tre havde en 6,0-liters V12-motor, som ydede 450 hestekræfter der gik direkte i et firhjulstræk gennem en gearkasse med seks manuelle trin. Økonomiske vanskeligheder betød dog, at EB112 aldrig nåede et egentligt samlebånd. I stedet fik prototyperne i forskellige stadier af færdiggørelse nyt liv, da de blev købt og færdiggjort af Venturic-hefen Gildo Pallanca Pastor.

Pastor fik alle prototyperne ud at køre. De to af dem solgte han til forskellige kunder, mens han selv beholdt den tredje.



Solgt bag om ryggen på køber
Nu, flere år senere, befinder én af disse biler sig midt i en mulig svindelsag. En superbilsamler påstår nemlig, at han fornyelig har forsøgt at købe en af de tre EB112’ere. Men at forhandleren i stedet valgte at sælge den til en anden kunde. Helt bag om ryggen på superbilssamleren.

Det er tilsyneladende manden bag instagramprofilen Turbollection, som gennem den tyske forhandler Schaltkulisse forsøgte at købe Bugatti’en.

Solgte til berømt youtuber
Schaltkulisse er i øvrigt samme sted, hvor den kendte youtuber Shmee150 alias Tim Burton sidste år købte en Mercedes SLS.

Hvad angår Bugatti’en, skal Schaltkulisse eftersigende i første omgang have accepteret et bud fra samleren. Men efter fire dage finder Turbollection ud af, at bilen er solgt til anden side. Noget samleren kalder et brud på en uskreven gentlemens-aftale.

Siden er beskyldninger fløjet frem og tilbage på Instagram. Omvendt har Schaltkulisse ikke udtalt sig offentlig om sagen.

Det er denne sorte Bugatti EB112, hele sagen drejer sig om


Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk