Dirk Hacker, der udviklingschef hos BMW’s M-afdelingen, havde under et interview flere triste nyheder i ærmet.
Egentlig vidste vi det godt i forvejen. For den sidste manuelle gearkasse fra Bayern nogensinde er her allerede. Den finder du i den seneste M2.
Men i et interview med Top Gear slog Dirk Hacker, der udviklingschef hos BMW’s M-afdelingen, en tyk streg under den beslutning. Det ér slut med manuelt gear i BMW’er.
Det var dog ikke det eneste, Dirk Hacker – fedt efternavn i øvrigt – kunne fortælle om gearkasse og BMW’s planer for dem i fremtiden. Det er nemlig også helt slut med den teknologi, som konkurrenten Volkswagen var pionerer inden for.
Nemlig dobbeltkoblings-gearet. Faktisk går Dirk Hacker så langt som til at kalde gearskiftet med de to koblinger for ‘dødt’. I hvert fald i BMW-sammenhæng.
LÆS OGSÅ: Sure aktivister limer sig fast til VW-museum: “Vi fik ikke noget sted at skide”
– I BMW M-sammenhæng er dobbeltkoblingen død. Det handler nu kun om manuelt eller (konventionelt,red.) automatgear, siger Dirk Hacker.
M-chefen forsvarer beslutningen med at det konventionelle automatgear med en momentomformer er nemmere. Og det ikke kun økonomisk for BMW.
– Beslutningen er ikke kun taget af et omkostningshensyn. Det er også på grund af komforten (ved automatgearet, red.).
– Vi har fået mange henvendelser om manøvredygtighed, at bilen ikke skal rulle, når du slipper pedalen osv., fortalte Dirk Hacker, da snakken faldt på valget af gearkasse til den kommende M5.
En bil, der længe er rygtet klar. Og det med voldsomt mange hestekræfter. Og mindst lige så interessant som stationcar. Eller som BMW siger “touring”.
9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING
Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:Sådan en har tyskerne ikke haft programmet siden M5 E61 fra 00’erne. Men nu overvejer tyskerne faktisk at gøre alvor af karosseritypen igen. Læs mere om det her.