Audi fejrer jubilæum: RS6 fylder 20 år!

Foto: Audi

Skal den have V8 med dobbelt turbo eller måske V10 med samme antal turboer? På 20 år har den hardcore RS6 næsten prøvet det hele.

Hvis en bil skal kunne det hele. Altså både kunne fragte hele den pukkelryggede plus udstyr, skyde en djævelsk fart på Autobahn og få dig hurtigt rundt på Nürburgring, har Audi RS6 alle dage været et godt bud.

Alle dage som i løbet af de sidste tyve år. I disse dage runder RS6’eren nemlig et skarpt hjørne. På de tyve år har topmodellen da også haft lidt af hvert mellem forhjulene. Det begyndte med C5’eren i juli 2002. Den bil fik 4,2-liters V8-motor, to tuboer og op til 480 hestekræfter.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Afløseren C6 er måske den nok mest berømte RS6 i historien. Med ti cylindre og dobbelte turboer jagtede den datidens BMW M5. Begge kunne fås som stationcar. Audien havde en slagvolumen på 5.000 kubik og maksimale 580 hestekræfter. BMW klemte ikke helt så meget ud af samme slagvolumen – ‘kun’ 507 hestekræfter.

I dag slås de to topmodeller stadig om kunderne. Begge har – også – i dag V8-motorer med dobbelte turboer. Audi’en har 600 hestekræfter, BMW’en har op til 635 styk. Den nuværende RS6 har modelkoden C8, og den bliver muligvis Audis sidste. I hvert fald med benzinmotor. Fra 2026 vil mærket fra Ingolstadt nemlig kun lancere ny elbiler.

Ses vi til Auto Show?


Foto: Audi
Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk