Audi-direktør: Vi er nødt til at droppe fossile brændstoffer


Audi vil have 20 elbiler i modelprogrammet, og nu siger mærkets administerende direktør, at verden er nødt til at droppe fossilbilen.

Nogle bilproducenter kan ikke komme hurtigt nok væk fra forbrændingsmotoren, mens andre arbejder i alternativer, der kan holde fossilbilen i live. Audi søger lige nu en form for mellemvej.

Alligevel mener mærkets administerende direktør, at fossile brændstoffer er skyld i klimaforandringer. Og han er ikke i tvivl om, hvor verden bør bevæge sig henad. Nemlig i retningen mod elbiler.

Benzin får skylden
– Klimaændringer er forårsaget af de fossile brændstoffer, vi udvinder fra jorden, sagde Duesmann. Det må stoppe. Vi har brug for et fossilfrit samfund, sagde direktøren på en netop afhold klimakonference.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:



Det betyder dog ikke, at Audi afliver hele modelprogrammet i dag for at begynde forfra med elbiler i morgen. Det skal ske over tid. Der vil således være benzin-og dieselbiler i mærkets modelprogram i mindst et årti endnu.

Planen er, at man vil have produceret den sidste benzinbil inden 2033. Men overgangen til elbiler begynder ikke rigtig før 2026, hvor Audi kun vil lancere ny elbiler.

Ladestationerne er NØDT til at følge med
Det betyder, at Audi stadig vil have benzin- og dieselbiler på programmet i den nærmeste fremtid. Og helt så sort ser direktøren heller ikke på fossilbilen. Hybridteknologi, siger Duesmann, skal være broen, som sikrer overgangen til den rene elbil.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:

Noget andet, der skal gøre elbilen mainstream, er et mere robust ladenetværk. Infrastrukturen er simpelthen nødt til at være der, siger direktøren.

– Hvor der er biler, er der nødt til at være ladeinfrastruktur. Det kan jeg virkelig ikke understrege nok, siger han.

Audis omstillingen til elbilen begynder ikke helt fra nul. For mærket har allerede flere elbiler på vejene så som RS GT e-tron og SUV’en Q4 e-tron. Der går rygter om en A6 sedan på el, som formentlig udvikler sig til en RS6… på strøm. Mens en ny R8 ventes at lande i 2023.

 

Reklame-video:


Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk