Nu kommer Audi RS6 som… elbil


Audi kører et ræs mod sig selv. Tyskerne kæmper nemlig for at lancere så mange biler som muligt, inden mærket bygger sin sidste nye forbrændingsmotor om bare fem år. Nu kommer en E-tron RS6.

Paradoksalt nok har der aldrig været flere fossilbiler i Audis modelprogram end lige nu – der er 17 i alt.

Men det kan alligevel meget snart ændre sig, i takt med at tyskerne lægger produktionen om til elbiler.

Og nu er turen kommet til performance-afdelingen Audi Sport.



Autocar mener at vide, at den elektriske RS6 kan lande samtidig med A6 E-tron. Det ved vi sker i 2023. Dermed følger Audi den samme metode, man brugte, da man lancerede den rene elbil  E-tron GT. Lige efter den fulgte nemlig en E-tron GT RS.

Sådan bliver den elektriske RS6.. formentlig
A6 E-tron-konceptet har én elektrisk motor på hver aksel – hvilket sender den kombinerede ydelser op på 469 hk og 800 Nm. Færre hestekræfter men præcis lige så meget moment,  som den nuværende RS6, der har 4-liters dobbeltturboladede benzin-V8.

RS6 E-tron vil i mellemtiden gør sig for at kunne konkurrer med de performance-elbiler, som vi regner med er lige på trapperne fra BMW’s M-division og Mercedes-AMG.

Forvent at den – altså e-Tron RS6 – nøje matcher den meste potente E-tron GT, som har 590 hk (eller 637 hk i sin ‘overboost’ mode) og 829 Nm for at opveje den uundgåelige ekstra vægt fra den større batteripakke. Så en 0- 100 km/t-tid på lidt over 3,0 sek er højst sandsynligt, det vi skal regne med.

Vil kunne hurtiglade
Og fordi den elektriske RS6 skal bygges på samme platform som E-tron GT og Porsches Taycan-modeller, vil bilen kunne kobles til en hurtiglader, lige så snart den triller af samlebåndet. Helt op til 270 kW forventes bilen at kunne lade med.

Hvilket betyder 300 kilometers rækkevidde på 10 minutter. Det er i hvert fald, hvad Porsche siger om teknologien. En opladning fra 5 til 80 procent på batteriet skal kunne overstås på 10 minutter.

 



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk