Hvis ikke bilforhandleren havde fundet pengene og indregistreret Lexus’en nu, ville den sandsynligvis aldrig kunne komme på plader. Det skyldes nye regler.
Det er ikke kun i Danmark, at biler får stadig trangere kår. Så langt væk som i Australien strammer de også skruen.
Politikerne ‘downunder’ har nemlig fået en ny emissionsstandard gjort til lov. En standard som en Lexus LFA ikke kan leve op til. Så det er ved at være sidste chance, hvis de LFA’er – der er i landet – skal på plader.
Og den chance har en Toyota-forhandler taget. Ifølge det australske mediet Drive endda med egne penge.
I stedet for at rende ind i potentielt bøvl og langsommeligt bureaukrati for at blive undtaget for de nye regler, valgte Toyota-forhandleren at betale for Lexus’ens indregistrering.
LÆS OGSÅ: SE BILLEDERNE: Her sætter borger falske fotofælder op – “Derfor jeg gør det”
Det skete kort inden deadline 1. juli 2023. Tilbage er der kun at håbe, at den nye LFA-ejer er glad. Eller at han i det mindste kan komme af med bilen igen. For det kunne Toyota/Lexus bestemt ikke.
Heller ikke da modellen var ny tilbage i december. For selvom der kun blev bygget 500 eksemplarer af den vilde V10-motoriserede japaner, havde Lexus et værre hyr med at finde købere nok.
Noget der i mange år efter har betydet, at en lille håndfuld LFA først længe efter deres produktionsdato har fundet nye ejer. Det skete eksempelvis hele 3 gange i 2020, at tre forskellige – og i øvrigt spritnye LFA’er – fandt deres første ejere.