Det er en bil, de fleste kan bruge et helt liv på at drømme om. Og nu har S-Klassen hestekræfter som aldrig før.
802 hestekræfter!
Så meget er der at komme efter i topudgaven af den seneste Mercedes S-Klassen, S 63 E Performance. Og så har vi ikke engang nævnt de 1.430 Nm. Det gør, at bilen trods en kampvægt over 2,6 ton og med en længde på 5,3 meter alligevel accelerer fra 0 til 100 km/t på bare 3,3 sekunder.
Topfarten er på vanlig tysk manér begrænset til 250 km/t, men spørger du pænt (betaler ekstra, red.) flytter Mercedes den begrænsning til 290 km/t. Det er i øvrigt første gang, at den AMG-tunede S-Klasse er en hybrid. Nærmere bestemt en plugin-hybrid.
Regnestykket skal opgøres således: den 4-liters biturbo-V8’er sørger for 612 hestekræfter, mens en elmotor på bagakslen leverer yderligere 190 hestekræfter. Batteriet har en kapacitet på 13,1 kWh. Men du skal ikke regne med at kunne køre rundt på strøm alene. I hvert fald ikke ret langt. 33 kilometer siger Mercedes.
Den skarpe læser har nok bemærket, at Mercedes lancerer den nye S-Klasse med færre hestekræfter end GT 63 S E Performance som har 843 hestekræfter. Og det er der formentlig en meget god grund til. AMG er nemlig slet ikke færdige med modellen. Der er formentlig en S-variant på vej. Altså en S 63 S E Performance.