EU lægger op til, at alle nye biler, der sælger biler i Europa, skal bestå af mindst 25 procent genbrugsplast i 2030. Et svensk forsøg skal kortlægge konsekvenserne.
EU vil have mere genbrug. Også i bilerne.
Unionen vil således tvinge alle bilmærker til at benytte 25 procents genbrugsplastik i alle nye biler. 6 procent af plastikken skal komme fra ophuggede biler.
Det er bare nogle af forslagene i EU’s såkaldte ELV-forordning der står for ‘End-of-life-vehicles’. Allerede nu har svenske RISE, som også har kortlagt brandfaren i elbiler ombord på færger, undersøgt konsekvenserne af forslaget.
Det skriver RISE i en pressemeddelse.
LÆS OGSÅ: Tidligere dansk bilchef er død – blev 57 år gammel
Projektet, der efter planen er færdigt i 2025, har bl.a. deltagelse af de to kinesisk-ejede mærker Volvo og Polestar.
Noget af det, som bilmærkerne med EU’s nye krav ikke må tælle med som genbrugt plastik, er industriaffald. Noget som ellers i høj grad bruges i bilindustrien i dag.
Ifølge svenske RISE er der godt 300 kilo plastik i moderne biler i dag. Men nogle bilmærker har allerede taget genbrug i egne hænder.
Skoda lavede eksempelvis allerede sæderne i SUV’en af plastik. I alt går der 318 brugte plastikflasker til én Skoda Enyaq. Alt sammen en del af mærkets mål om at være CO2-neutral i 2030. Det betyder dog ikke, at tjekkerne forlader forbrændingsmotoren. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]