Den kinesiske tech-gigant Xiaomi begyndte at bygge elbiler i 2024. Og nu mener man sig klar til at rykke ind i Europa og dermed Danmark.
Xiaomi planlægger at udvide sin forretning med salg af biler til og i Danmark. Det kinesiske firma, der tidligere primært har produceret mobiltelefoner, træder nu ind på bilmarkedet.
Xiaomi har for nylig vist sin nye bilmodel, SU7 Ultra, der har vakt opsigt, særligt fordi kineserne har fået særdeles hård kritik for at snyde. Læs mere om det her.
For tre år siden offentliggjorde Xiaomi, at man ville bygge elbiler. Mange – både konkurrenter og analytikere – var skeptiske over for virksomheden. Siden da har det vist sig, at den første model SU7 langt fra er fejlfri.
Kunderne klager over alt fra defekte bremser til biler, som forhandlerne opgiver at reparere. Omvendt er Xiaomi SU7 langt billigere end konkurrenter som Porsche Taycan.
“Bilmærkets” administrerende direktør, William Lu, siger, at det i første omgang drejer sig om at bygge en stærk base i Kina, før man vil ekspandere til resten af verden.
Xiaomi kan være i Danmark med biler allerede i 2027
– Vores plan er at skabe en stærk base på det kinesiske marked og derefter ekspandere i resten af verden.
Xiaomi lancerede deres første bil, SU7, sidste år. Og allerede i april hævdede de at have 70.000 forudbestillinger.
Bilen er en sedan med en pris omkring 300.000 kroner. Selskabet har nu planer om at udvide sin tilstedeværelse globalt.
– Meget har ændret sig på den korte tid, vi har været i bilindustrien. Jeg tror, det er på tide, at vi tager det næste skridt, siger William Lu.
Det skriver CNBC.
Xiaomi planlægger at påbegynde globalt salg af deres bilmodeller i 2027. Forberedelserne til dette er i gang. William Lu rejser rundt i Europa for at skabe kontakter og forberede lanceringen.
– Jeg tror, vi er klar til at blive en global spiller om to år, siger han.
Allerede nu har Xiaomi påbegyndt fremvisning af SU7 uden for Kina. I Warszawa, Polen, er et showroom blevet etableret. Det skal tiltrække potentielle kunder.
Virksomheden anvender sin erfaring fra produktionen af forbrugerelektronik i udviklingen af bilerne. Målet er at etablere sig som en betydelig aktør på det globale bilmarked. Om det kan lade sig gøre, er et andet spørgsmål.
Læs flere artikler efter annoncerne: