Efter at Fisker har fået EU-godkendt Ocean-modellen, er man klar til at levere de første biler i denne uge. Nu er der mere nyt fra den kant.
Lige nu er kinesiske Nio ret ene om det. Men til næste år satser Fisker Inc. på at gøre dem kunsten efter. Fremtidige modeller fra mærket vil nemlig køre rundt med udskiftelige batterier.
I en pressemeddelelse skriver mærket, at man har indgået en aftale med firmaet Ample, så både batterierne i Fisker Ocean og nye modeller fra mærket kan få skiftet batterierne på batteriskifte-stationer.
– Vi er begejstrede for at kunne tilbyde Amples innovative batteriudskiftningssystem, som vil bringe et nyt niveau af nemhed til Fisker Ocean og potentielt til de andre køretøjer, vi agter at bringe på markedet i fremtiden, lyder det fra Fisker.
Mærket fortæller videre, at samarbejdet allerede er godt i gang, og at man derfor allerede i løbet af første kvartal 2024 vil kunne batteriskifte. Når det så er sagt, er privat-bilisterne ikke målet i første omgang.
LÆS OGSÅ: Afsløret af DR-program: Synsmænd syner biler pr. SMS “Vi gør det for 3.500 kr.”
Fisker satser på at rette løsningen mod hele flåder af biler. Altså sådan nogen som taxavognmænd og udlejningsselskaber typisk har. Hverken Ample eller deres batteriskifte-stationer er dog til stede i Europa.
Faktisk holder firmaet sig primært til San Francisco i USA. Men man – forlyder det – arbejder på at udvide til Europa.
Idéen om batteriskifte-stationer har ikke verdens bedste ry. Og da slet ikke herhjemme. For ti år siden gik det amerikansk-israelske Better Place, som forsøgte sig med batteriskifte i Renault-modellen Fluence, konkurs med et brag.