Fords øverste chefer ville egentlig have haft en Mustang-udviklet racerbil. Men de fik altså noget andet.
Ford GT er en historie for sig. Ford kom tilbage til Le Mans i 2016 og vandt det hele. Men! Sådan skulle det ikke have været.
Faktisk var det aldrig planen. Faktisk skulle bilen aldrig været bygget. Det fortalte Fords administrerende direktør Jim Farley, da han og den øvrige topledelse præsenterede den seneste Mustang GTD.
Det var aldrig planen, at Ford – eller rettere sagt Multimatic i Canada, som Ford fik til at bygge bilen – skulle have haft en ny GT på vejen. Det hele hænger sammen med 50-året for Fords Le Mans-sejr i 1966.
– Da vi besluttede at sælge Mustangen andre steder end i USA – både som højre- og venstrestyret – vidste vi, at det ville falde sammen med 50-året for Le Mans-sejren.
– Og det var her, vi begyndte at tale om at vinde Le Mans (igen, red.) med en Mustang.
Men det stod hurtigt klart for Ford, at det faktisk ikke ville kunne lade sig gøre. Skulle en ny Le Mans-bil have haft form som en Ford Mustang, ville Ford med Farleys ord have været ‘bundet for meget til Automobile Club de l’Ouests regelsæt for Le Mans-biler’.
I stedet besluttede Ford-toppen sig for at lave helt om på planerne. Og det blev GT’en altså født ud af.
– Men det var aldrig planen. Vi ville aldrig have haft en ny GT. Vi ville vinde Le Mans med Mustangen, sagde Jim Farley under Mustang GTD-præsentationen.